Venstres holdning til Frysjautbyggingen

Foto: Plan- og bygningsetaten

Nordre Aker Venstre ønsker å gjøre Frysjaveienområdet til en ny, grønn perle i bydelen. Da må det settes av plass til grøntarealer og gode trafikkløsninger.

Venstre følger denne saken tett. Utbygging i Frysjaveienområdet må skje på en helhetlig måte, og Venstre har derfor foreslått å utsette politisk behandling av reguleringsplaner for Frysjautbyggingen til det er gjennomført en fullstendig konsekvensvurdering. Dette har fått bred tilslutning i bydelsutvalget.

Vi mener det må gjøres bedre utredninger av konsekvensene for lokaltrafikk. Dessuten trengs det bedre planlegging i forhold til kollektive transportløsninger. Vi er opptatt av at det lages forpliktende avtaler med utbyggerne i form av rekkefølgebestemmelser og grunneierbidrag, slik at vi er sikre på at dette kommer på plass.

Når det gjelder antall boenheter, har ikke Venstre tatt stilling til nøyaktig antall boenheter ennå, men vi vil redusere antallet boenheter sammenliknet med utbyggers alternativ. Vi mener at det må settes av plass til ny skole og nye barnehager, i tillegg til grønne lunger og parker. Det må også være noen fellesfunksjoner rundt allmenningen. Slike tiltak reduserer antall boenheter noe, men er viktig for å sikre et godt bomiljø.

Når det gjelder høyden på bygningene, mener Venstre at åtte etasjer er for mye i et område med relativt dårlig kollektivdekning. Det er også viktig at høyden harmonerer med bebyggelsen omkring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**