Kjemper mot seksuelle overgrep

Ill: Venstre

Kanskje et barn du kjenner utsettes for seksuelle overgrep uten at du aner det, akkurat nå?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Camilla Hille
Camilla Hille, ordførerkandidat Ski Venstre. Foto: Christian Pedersen

Redd Barna arrangerer i disse dager en nasjonal kampanje mot seksuelle overgrep, som heter «JEG ER HER». Hurra for dem! Målet er at folk flest skal få økt kunnskap om hvor skadelig seksuelle overgrep er, og at de skjer oftere og nærmere enn vi tror.

Vi ser ikke overgrep, fordi vi ikke tror det skjer, og vi tror det ikke før vi ser det. Konsekvensen er at mange barn lever med grusomme «hemmeligheter» ingen hjelper dem med. Konsekvensene er ofte store og alvorlige. Med dårlige odds på skolen og fremtidig «utenforskap» som en sannsynlig konsekvens av voksnes svik.

– Skal vi motvirke seksuelle overgrep mot barn, må det jobbes på alle fronter. Vi må snakke med barn i barnehagen og i skolen om hva som er greit og ikke greit at voksne gjør, og politiet må prioritere disse sakene mye høyere. Krise- og incestsenteret i Follo driver mye godt arbeid, men kan sikkert bidra mer om de får mer økonomisk støtte, sier Camilla Hille, ordførerkandidat for Ski Venstre.

– I Ski har vi en familievoldskoordinator i en deltidsstilling som skal arbeide mot vold og overgrep i nære relasjoner, noe som selvsagt er langt fra nok. Ski Venstre har i flere år utfordret posisjonen i kommunestyret om at denne stillingen må økes. Vi har heller ikke hatt retningslinjer for hvordan vi kan forebygge seksuelle overgrep i barnehagene i Ski. Men nå kommer de, etter at Ski Venstre tok opp dette i kommunestyret rett før sommeren, fortsetter Hille.

– Seksuelle overgrep er en av hovedårsakene til psykisk sykdom og uførhet. Om vi klarer å forebygge bare noen få tilfeller, er det økonomisk lønnsomt for kommunen selv om det skal være retten til et verdig liv og ikke økonomi som skal være hovedbegrunnelsen for at vi styrker arbeidet, mener Hille.

– Alle barn har rett til en oppvekst fri fra vold og overgrep. Det er flott at Redd Barna setter dette på dagsorden i et kommunevalg og utfordrer alle ordførerkandidatene i kommunene. Jeg skal gjøre mitt for å sette dette på dagsorden, avslutter Camilla Hille.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**