Barna er viktigst

Foto: Maria Fromreide-Nessler

Barns oppvekst er noe av de viktigste vi som politikere jobber med. Derfor velger Venstre skoler og barnehager når vi må prioritere. Det må alltid være et mål å utjevne forskjeller, og gi alle som vokser opp like muligheter og et trygt oppvekstmiljø. Ingen barn skal oppleve mobbing, og ingen barn skal oppleve fattigdom.

Kristiansand Venstres 2. kandidat, Emma Lind, peker særlig på fem saker for bedre oppvekstvilkår:

1. Sats på læreren

Politikernes jobb er å sørge for at vi har nok lærere, og lærere som har nok tid til elevene. For Venstre betyr det blant annet å fjerne unødvendig sentralstyring og byråkrati, og å øke ressursene til andre funksjoner i skolen, som gjør at læreren kan bruke tiden sin i klasserommet.

2. Ta psykisk helse på alvor

Kommunen må prioritere lett tilgjengelig psykisk helsehjelp og informasjon for ungdom, gjennom ulike lavterskeltilbud i og utenfor skolen. Vi må styrke skolehelsetjenesten, blant annet ved å øke helsesøsters tilstedeværelse i skolen, og øke kompetansen på psykisk helse i skolehelsetjenesten, skoler og barnehager

3. Tiltak mot fattigdom

Barn skal ikke oppleve fattigdom. Derfor er det viktig med gratis kjernetid i barnehagen for barn fra lavinntektsfamilier. Venstre vil også inntektsdifferensiere SFO-prisene, og innføre søskenrabatt på tvers av SFO og barnehage. I inneværende periode fikk vi gjennomslag for å lage en handlingsplan for å løfte barn ut av fattigdom. Det vil vi følge opp de neste fire årene!

4. Styrke barnevernet

Kristiansand har et barnevernfaglig miljø som er stort nok til å ivareta hele feltet og unngå at barn lider under dårlig samarbeidsforhold mellom stat og kommune. Kommunen bør derfor ta over hele det offentlige ansvaret for barns oppvekstsvilkår, inkludert de oppgavene det statlige barnevernet har i dag. Barnevernet må sikres tilstrekkelige ressurser.

5. Flere barnehageopptak

Dagens ordning gjør at barn født etter 1. september ikke er garantert barnehageplass det året barnet fyller ett år. Det innebærer at menneskene må tilpasse seg systemet, og ikke omvendt. Målet er et system med løpende opptak, men et første viktig skritt på veien er å innføre to opptak i året.

Temabilde for skole
(Foto: Jo Straube/Venstre)