Sola Venstre vil åpne antenneparken i Tananger

Sola Venstre

I vinter stengte Forsvaret det populære turområdet antenneparken i Tananger som turgåere har brukt i over 60 år.

Sola Venstre kjemper fremdeles for å gjenåpne antenneparken i Tananger. Forsvaret stengte denne etter at en Solabu hadde meldt fra til Likestillings- og diskrimineringsombudet om manglende tilgang for rullestolbrukere til området. Forsvaret responderte da med å sette opp «adgang forbudt»-skilt og påstod at dette var en anordning for å unngå hærverk i området.

Saken ble omtalt i Stavanger Aftenbladet “Går til angrep på Forsvaret” hvor gruppeleder Anja Endresen Berggård understreker at “vi kan ikke ha det slik. Mange folk har brukt det daglig. I ruskevær får man naturopplevelsene helt inn på kroppen, og i fint vær er både skoleklasser og familier på tur ned hit. Det er lange tradisjoner for bruk av området, noe også stiene viser”

Saken ble tatt opp i Likestillings- og diskrimineringsombudet som konkluderte med at “Forsvarbygg har ikke handlet i strid med diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 13 i forbindelse med tilgang til sott tomteområde i Tananger”. Sola Venstres medlem i utvalg for arealsaker Ine Bertelsen påklaget vedtaket og saken gikk derfor videre til likestillings- og diskrimineringsnemnda.

Saken blir behandlet i likestillings- og diskrimineringsnemnda i løpet av høsten hvor vi håper at antenneparken omsider blir åpnet for publikum igjen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**