Helhetlig sykkelpolitikk – leserbrev i Stavanger Aftenblad 1. september

Anja og Ine , Sola Venstre

FullSizeRender

Hverdagssyklistene i vår region ønsker seg tryggere sykkeltraséer, ikke betaling fra kommunen” – skrev Torunn Egge Roux i en kommentar i Stavanger Aftenblad 29. august. Som et tilsvar til hennes kommentar ble leserbrevet “Helhetlig sykkelpolitikk” fra Sola Venstre publisert 1. sep.

Helhetlig sykkelpolitikk

Jorunn Egge Roux sier i sin kommentar 29. august at hun ønsker at Sola Venstre stakk hånden inn i de offentlige pengekassene for å gi folk tryggere sykkelveier fremfor å betale folk sykkelgodtgjørelse for jobbsykling. Sola Venstre har i lang tid vært opptatt av blant annet sikkerheten til sykelistenes i kommunen. Vi har et helhetlig perspektiv på sykkelsatsningen som spenner seg fra bygging av nye sykkelveier til sykkelgodtgjørelse for sykling til jobb. Det ene utelukker ikke det andre.

Farlige sykkelveier

Tidligere i år tok sykkelmiljøet i oljebransjen i Tananger kontakt med oss. Det er oppnevnt en egen ressursgruppe for syklister i Risavika – blant annet bestående av representanter for oljeselskapene og Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Vi tok saken opp med administrasjonen i kommunen som holder på å utarbeide forbedringstiltak. En av de største utfordringene er manglende sykkelvei ved Shellstasjonen i Tananger, der svært mange syklister kjører inn på hovedveien før rundkjøring, fordi sykkelveien ikke fortsetter rett frem. Saken ble omtalt i Aftenbladet “Sola må sikre farlige sykkelveier”

Nye innovative sykkelprosjekter

I mai vedtok kommunestyret et prøveprosjekt med lyskryss for å gi syklister forkjørsrett. Dette er en del av hovedsykkelnettet til Forusruta. Intensjonen er at lysreguleringen skal prioritere syklister. Dette blir løst ved å gjenkjenne syklistene som kommer fra nord og sør i god tid før de kommer til kryssingen. Lyset skifter så til grønt innen syklisten har nådd krysningspunktet. På denne måten får syklistene grønt lys uten forsinkelse. Det er også laget egen sykkelvei langs hele planområdet, for å skille transportsyklister fra gående og skolebarn Det er lagt opp til sykkelveg på 3 m med fortau på 2 m, hvor fortau er plassert lengst bort fra vegen. Det er også lov å sykle på fortauet for de som ønsker en lavere fart. Saken ble omtalt i Aftenbladet “I dette lyskrysset får syklister forkjørsrett”

Sykkelgodtgjørelse

Ved bygging av nytt rådhus og sykehjem i Sola, vil vi ha fasiliteter som gjør det enda mer attraktivt å sykle til jobben. Gode garderobeforhold, låsbar parkering og lademuligheter for elsykler er noe av det Sola Venstre vil ha på plass. Da er neste trinn å tilby jobbsyklistene sykkelgodtgjørelse. Undersøkelser viser at sykefraværet går ned ved en slik ordning der flere tar pedalene fatt. Saken ble omtalt i Aftenbladet “Vil gi kommuneansatte kjøregodtgjørelse for å sykle til jobben

Flere syklister

Vi i Sola Venstre ønsker at langt flere skal sykle ut fra både et folkehelseperspektiv og ut fra miljøaspektet. Det er god plass på eksisterende sykkelveier i dag og vi som sykler seg gjerne at flere sykler sammen med oss.

Ine Marit Torsvik Bertelsen
Anja Berggård Endresen