– Gjennombrudd for rusomsorgen

Jon Gunnes
Foto: Cathrine Dillner Hagen

– Det har vært uvanlig mange overdoser i Trondheim denne sommeren. 893 personer med rusproblemer mottar tjenester fra kommunen. Nå får endelig Venstre gjennomslag for en skikkelig opptrapping av rusomsorgen, sier Trondheim Venstres ordførerkandidat Jon Gunnes.

Høyre, Frp, KrF og Venstre er enige om et milliardløft for rusfeltet i de neste årene. Bakgrunnen for opptrappingen på rusfeltet er Venstres forslag i Stortinget om en mer human rusomsorg og samarbeidsavtalen mellom de fire partiene. Opptrappingsplanen for rusfeltet fremmes for Stortinget høsten 2015, og vil ha en ramme på hele 2,4 mrd. kroner i perioden 2016-2020.

– Opptrappingsplanen på 2,4 mrd. kroner er et gjennombrudd for virkeligheten og verdigheten i norsk rusomsorg, ved at vi anerkjenner at det er blant de aller sykeste og mest slitne at risikoen for overdose er størst, sier Gunnes.

– Sammen skal vi løfte omsorgen for noen av samfunnets aller svakeste. Venstre har kjempet for en rekke av de nye tiltakene de siste femten årene i Storting og regjering, og vi gleder oss over rekken av nye tiltak som de rusavhengige fortjener. Venstre utgjør forskjellen i politikken for de rusavhengige, sier stortingsrepresentant Ketil Kjenseth (V).

Lavterskel substitusjonsbehandling og 45 millioner kr til Trondheim
Kapasiteten for rusbehandling skal økes og ventetiden på rusbehandling skal reduseres. Lavterskel substitusjonsbehandling etter modell av LASSO i Oslo skal innføres i blant annet Trondheim.

– Dette er et tilbud til de mest slitne rusavhengige, og som i dag ikke får noe eller et for dårlig tilbud. Venstre fikk startet opp dette tilbudet i Oslo, og siden har det også blitt gjort et vellyket Suboxone-prosjekt i Tønsberg etter modell av LASSO. Nå vil Venstre også åpne for at Trondheim etablerer det samme tilbudet, sier Gunnes.

Gjennombrudd for Venstres ruspolitikk:
· 24-timers behandlingsgaranti
· Økt mulighet for behandling i stedet for fengselssoning for rusavhengige
· Flere tilpassede boliger for rusavhengige
· Økt antall tiltaksplasser for de med nedsatt funksjonsevne
· 1,5 milliarder mer til kommunal rusomsorg

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**