Bongo og hull

Jan Fjellstad
Jan Fjellstad , (Foto: SIlje E. Garshol)

“Når Torbjørn Bongo (AP) i Nordlys (27.aug) prøver å gi et inntrykk av at AP hadde andre løsninger enn fylkesrådspartiene i budsjettsaken, skyter han seg sjøl i foten,” skriver Jan Fjellstad i sin kommentar til Arbeiderpartiets argumentasjon ift fylkesøkonomi og budsjett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Bongo skylder først på Staten ved nåværende regjering, som iverksatte et nytt inntektsfordelingssystem for fylkene. Men det var Arbeiderpartiet som hadde forberedt det, og dermed burde de være kjent med økonomiske konsekvensene. Venstre fikk i forhandlingene dempet kuttene for å klare omstillingen til nye rammer regionalt. Så skylder Bongo igjen på skattelette til de rikeste, selv om vi realiteten har mer penger til vegformål nå. Vi har mye å rette opp på vegvedlikehold etter mange års etterslep, og det er bare to år siden AP hadde makta både på statlig og regionalt nivå.

Så er det fylkesrådets feil på neste hylle. De har ifølge Bongo brukt pengene på «andre ting» enn vei. «Andre ting» er jo i fylkeskommunal sammenheng videregående skoler. Det var et uheldig signal. Leserne minnes at AP i desember 2013 måtte gå av to hovedgrunner: De ledet et fylkesråd som foreslo å legge ned seks skolesteder og som ikke klarte å ekspedere Bjarkøy- og Langsundprosjektene. Fylkesråd Prestbakmo tok imidlertid straks tak. Sluttpoenget er at etter at nytt fylkesråd kom på, har AP likevel stemt for de nye prosjektene. Det er dermed hull også i forklaringen til Bongo, som står igjen «uforstående».

Jan Fjellstad, 3. kand for Venstre til fylkestinget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**