Kongsbergs sjel og særpreg

Ellen Korvald, Foto: privat

Da jeg for noen år siden engasjerte meg i lokalpolitikken og valgte Venstre, var en av grunnene at Venstre var det partiet her på Kongsberg som var tydeligst både i miljøspørsmål og i å sette krav om en byutvikling tilpasset Kongsbergs dimensjoner, tradisjoner og arkitektur.

Og slik er det fortsatt. Jeg vet ikke hvor mange ganger Venstre i UMU og kommunestyret har fremmet forslag i saker der Kongsbergs byggeskikk, byggehøyder, tetthet og bymiljø har vært debattert. Det har i årenes løp blitt mange slike saker. Men vi har dessverre ofte blitt nedstemt. Et eksempel fra siste kommunestyreperiode er debatten om utforming av Krona der vi mente at bygget burde avtrappes mot sør. Et annet; vårt forslag om å søke deltakelse i Riksantikvarens prøveprosjekt med byantikvar. Eller; våre mange forslag om mer beskjedne byggehøyder.

Mange av de nye blokkene i sentrum er lite Kongsberg-tilpasset, og de viser at deler av sentrumsplanens føringer ikke er gode nok. Vi mener derfor at neste kommunestyre må evaluere sentrumsplanen og vurdere endringer i bestemmelsene for å sikre bedre tilpasning av ny bebyggelse. Tabbekvoten for dårlig tilpassede bygg er for lengst brukt opp!

Snart kommer en rekke nye politiske saker med spørsmål som er viktige for bymiljøet vårt: Hvor høyt skal det bygges og hvilke krav til byggeskikk skal settes ved utbygging av Skolegatakvartalet, på Sildetomta, i Skolegata 18 og på Nytorget? Hva skal utnyttelsesgraden i sentrumsnære boligområder være? Og hvordan skal områdene rundt gamle HiBu utnyttes? For å nevne noe.

Venstre vil alltid slåss for at ny bebyggelse skal tilpasses Kongsbergs tradisjoner og dimensjoner for å ta vare på byens sjel samtidig som byen vokser og utvikler seg på en god måte. Ny bebyggelse skal bidra til et trivelig bybilde og gi så gode boforhold at både unge og gamle kan få lyst til å bo i sentrum av byen. Kongsberg må ikke bli til forveksling lik Lillestrøm eller et hvilket som helst annet tettsted.

Ellen Korvald
2. kandidat for Venstre