Aquarama svømmehall er viktig for folkehelsen

Foto: Venstre

Venstre vil at Aquarama skal kunne benyttes også utelukkende som svømmehall til en rimeligere pris enn badelandprisen.

Vi hadde en gammel, sliten svømmehall som ikke var noe mer enn en svømmehall. Denne rev vi for å bygge badelandet Aquarama. I den gamle svømmehallen kostet en enkeltbillett for voksne kr. 40,-. I Aquarama koster det kr. 195,-. Dette er ikke en god utvikling for folkehelsearbeidet, for i det perspektivet er svømmehallbruken viktigere enn vannsklier.

Prisnivået i Aquarama har vært gjenstand for kritikk også tidligere, og spesielt den voldsomme økningen fra hva det kostet å bruke den gamle svømmehallen. Begrunnelsene har i stort gått ut på at man i Aquarama får så mye mer enn kun et svømmebasseng.

Dette er i og for seg riktig, da Kristiansand har fått et fantastisk anlegg som vi kan være stolte av og som flere benytter seg av i dag, men for folkehelsearbeidet er det også viktig å få med de mange på fysisk aktivitet i svømmebassenget. Og når prisen nesten femdobler seg uansett hvor mange eller få av fasilitetene man ønsker å benytte seg av, da er det ikke tvil om at flere utelukkes fra tilbudet.

Venstre mener kommunen og Aquarama sammen må komme frem til en løsning som gjør at byens innbyggere som ønsker å kun benytte svømmehallen i Aquarama kan gjøre det til en rimeligere pris enn de som ønsker å benytte hele badelandet.

Ivar Bergundhaugen, ordførerkandidat, Kristiansand Venstre

Emma Lind, 2. kandidat, Kristiansand Venstre