Vil tredeoble sykkelvei-satsinga

Foto: Stavanger Venstre

Venstre vil at staten skal bidra med 50 kroner for hver 100-lapp kommunene og fylkeskommunen bruker til å bygge gang- og sykkelveier. En forutsigbar og statlig merfinansiering skal utløse sterkere sykkelsatsning i kommunene og fylkene, sier Venstres stortingsrepresentant Abid Q. Raja og fylkesordførerkandidat Solveig Schytz.

Venstre har tidligere i samarbeid med regjeringen fått på plass belønningsordningen for sykkeltiltak i kommunene. Med Venstres opplegg ligger det an til en ytterligere forsterkning av lokale sykkelveier. -Vi satser allerede tungt på sykkelveier i Akershus, og dette er svært viktig drahjelp for å få enda større fart på vår satsing på gang- og sykkelveier i Akershus sier Solveig Schytz.

Planer klare
Venstre prioriterer å få bygd gang- og sykkelvei på strekninger som er skolevei først, samt strekninger som mangler for å få et sammenhengende nett av sykkelveier. I 2014 laget statens vegvesen på oppdrag fra fylkestinget rapporten “Trygging av skoleveier” som gir oss svært god oversikt over alle prioriterte strekninger som mangler gang-g og sykkelvei, meden vurdering av hv som haster mest, hvor langt man r kommet med planlegginga og prisoverslag for alle strekningene, det betyr at vi har god oversikt over behovet og hvilke strekninger som må prioriteres først sier Schytz. Planene for bedre sykkelveier finnes, og med forutsigbar statlig merfinansiering fra staten vil flere kommuner kunne gå i gang med å lage enda flere gode planer for sykkeltilpasning, understreker Raja.

Folkehelse

– Å få flere til å sykle løser mange trafikkproblemer i byene, men det er også et viktig bidrag til folkehelsen og ikke minst til å redusere Norges klimautslipp. Det er et nasjonalt ansvar, og derfor mener jeg staten må bidra til å forsterke arbeidet som gjøres lokalt, sier Raja.
Venstre leverer
Fylkestinget har vedtatt at vi skal få bygd gang- og sykkelvei på alle farlige skoleveier i løpet v de neste ti åra. Venstre er garantistene for at vi skal sette av nok penger i hvert eneste budsjett i åra som kommer for å oppfylle den planen lover Schytz.
– Jeg tror vi har et stort potensiale til å få folk ut på sykkelen i hele Akershus ikke bare i byene, mange vil sykle mer, men for mange kan det bli for kronglete, for farlig eller for ubehagelig. Med gode, trygge sykkelveier der folk ferdes håper jeg vi får se et stort nasjonalt sykkelløft de nærmeste årene, avslutter Solveig Schytz.

Les mer om Venstres krav om statlige bidrag til sykkelveisatsing i Eidsvoll Ullensaker blad og Østlandets blad.

Les mer om hvordan hvordan Venstre i fylkestinget i Akershus sikrer midler til bygging av gang og sykkelveier i Eidsvoll Ullensaker Blad, Østlandets blad og Romerikes blad denne uka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**