Troverdighet i miljø- og i mer enn miljø

Ill: Sondre Hansmark

I en valgkamp møtes nyfrelste og gamle travere. Den som lytter, får av og til høre at partier og kandidater frakjenner hverandre både engasjement, troverdighet og historiske linjer. Lokalt ser vi tendenser til dette, ved representanter for Bypartiet. Nasjonalt ser vi det når det kommer til miljøspørsmål og miljøpolitikk, som i valgsending fra Ålesund nylig.

Forståelsen av at et grønt skifte er nødvendig, er det en nyskapning? Nei, det er ikke det. Men om man har snev av historieløshet og samtidig skråsikker tror noe oppsto når man selv oppdaget det, kan man komme til å låne friskt fra andre og presentere som sitt eget.

Først et banalt eksempel , men likevel: Slagordet “Vi lover ikke gull, men grønne skoger» ble lansert som noe helt nytt i forrige valgkamp her i Norge, tatt i bruk av Grønn ungdom. Helt ok, syns jeg forøvrig! Likedan ble det brukt av det svenske Miljøpartiet i 1988. Agder Venstres Jan Kløvstad er en av dem som kan vår historie og fortalte partistifter Per Gahrton at Venstre hadde dette slagordet helt fra 1975. Det var Arne Haugestad som formulerte den slående setningen. Venstre har brukt ordene og praksisen hver dag siden.

Venstre kan vise tl lange linjer i miljøpolitisk arbeid. Da Arne Fjørtoft var Venstreleder i siste del av 1980-tallet, snakket han ( uten den helt store gehør) om skifte fra rød til grønn skatt, Venstre snakket om grønn industri, hadde seminar med bedrifter som ville tenke og handle grønt, sa at de bedriftene som ikke ville endre seg og redusere utslipp ikke hadde en framtid. Og enda sterkere sa Venstre den gang ( og alt for tidlig, dårlig timing…!) at de som virkelig ville endre seg, de ville få en lysere og grønnere framtid – i det Venstre vi kalte det grønne skiftet. I dag er dette en erkjennelse som politisk brer om seg og som i Norge støttes fullt ut også av industrifolk som Jens Ulltveit- Moe. I Bergen har 2 aviser gått sammen om å holde sine lesere oppdatert på all den utvikling i grønn retning som skjer i Europa og i hele verden. Les Sysla Grønn!

Jan Kløvstad minte oss Venstrefolk forleden på at Arne Fjørtoft og han reiste til Nederland og installerte LNG (Liquefied natural gas) – tank i bilen sin. De ble den gang aktivt, svært aktivt, motarbeidet av Arbeiderpartiet og særlig av Jens Stoltenberg. Venstre kjørte el-bil i september 1989. riktignok ønsker vi fortsatt flere el- biler i kommunen vår den dag i dag. Men det kommer! Sågar el- sykler kommer, i Drammen tilbys hjemmetjenesten i sentrum å benytte el- sykler i stedet for bil i sommerhalvåret.

På 80- tallet, ledet også Venstre Norgeshistoriens største miljøaksjon for å legge ned atomkraftanleget Dounreay helt nord i Skottland. Sammen med skotsk miljøbevegelse la Venstre fram en 12- punktsplan for overgang fra atomkraft og olje i Nord-Skottland til vind, sol og bølgekraft (som Venstre på den tiden trodde ville være realitet på få år). Vi vet at Venstre har strevet med å få flertall for sin miljøpolitikk. men politikken har ligget der, i vårt prinsipprogram, i stortingsprogrammene, i forslag og stemmegivning i Stortinget, i fylkesting og kommunestyrer.…

For stadig flere velgere er det viktig at partienene og kandidatene har forståelse for klima – og miljøspørsmål, og vilje til å gjøre noe, la dette få konsekvenser i lokal, praktisk politikk. Skien Venstres sosialliberale ideologi og vår miljøpolitikk vil nå som før være rettesnor for vårt arbeid. Les gjerne hele programmet vårt på skien.www.venstre.no. Godt valg!

Signy Gjærum

4.kandidat for Skien Venstre