Kristiansund kommune har en stund vært i økonomisk ubalanse. Med ny innmelding i ROBEK (register for betinget godkjenning og kontroll) er det økonomiske handlingsrommet blitt kraftig redusert.
Vi vil komme til å se et økende gap mellom hva innbyggerne har av behov og ønsker i forhold til hva kommunen kan tilrettelegge av tilbud framover. Vi mener dette tilsier nødvendigheten av en ny politisk kurs. Økt ubalanse i tjenestetilbudet krever således en endring i måten velferdstjenester produseres og fordeles på. Utfordringen er synliggjort i blant annet KS (kommunenes sentralforbund) sin egen strategimelding 2020, i regjeringens perspektivmelding 2013 samt kommuneproposisjonene 2015 og 2016.
Hovedutfordringen
En av hovedutfordringene det kommende tiåret vil være kommunenes evne til utvikling og nyskaping. For mange kommuner vil framtidige oppgaver kreve helt nye arbeidsprosesser og løsninger der mange ulike aktører er involvert på en helt annen måte enn i dag. For hvordan skal vi klare å skaffe nok framtidig arbeidskraft med riktig kompetanse og samtidig utvikle og ta i bruk nye teknologiske løsninger? Kommunene må ha de riktige folkene til å kunne gjøre smarte anskaffelser, ta i bruk teknologi og ikke minst drive innovasjon for å utvikle tjenestetilbudet i samskaping med andre aktører, institusjoner eller enkeltpersoner.
Ny kurs
Ny kurs peker mot en mer effektiv offentlig forvaltning men samtidig må kursendringen være legitimert på en måte som tar hensyn til alle parter på en mer aktiv og involverende måte en før. Det er altså ikke kun de økonomiske perspektiver som skal vektlegges men i like stor grad de sosiale/kulturelle og de politiske. Endringene må oppleves meningsfulle for de det gjelder. Kristiansund Venstre har en plan for denne kursendringen og vi har mannskapet som skal til for å påse at de rette spørsmålene blir stilt og resultatene evaluert.
Omsorg og fellesskap
For at kommunen skal løse sitt totale samfunnsoppdrag er det behov for ny kompetanse. Riktig kompetanse på riktig plass bidrar til en god og framtidsrettet oppgaveløsning i, og sammen med, kommunen. Som arbeidsgiver må kommunen kunne legge til rette for mobilisering og utvikling av den enkelte ansattes kompetanse. Ettersom kompetanse er knyttet til utøvelse eller mestring av oppgaver, handler kompetanse om integrasjon av kunnskap og ferdigheter.
KompetanseløftKristiansund Venstre er overbevist om at vi trenger et helhetlig og formålsorientert kompetanseløft i den kommende fireårs-perioden. Kommunen som institusjon må ta et særlig ansvar for å sikre at offentlige tjenester tilpasses ulike gruppers behov, innenfor eksempelvis områder som helse og omsorg. Hvilken type kompetanse har vi tilgjengelig i dag? Hvilken kompetanse trenger vi på kort og lang sikt for å løse oppgavene? Kan vi bruke kompetansen på andre måter? Hvordan kan vi videreutvikle den kompetansen vi har?
Løses i fellesskap
Denne gedigne utfordringen vi står ovenfor kan bare løses i fellesskap. Hvordan tenker du kanskje? Eks. kan være;
– En styrking av primærhelsetjenesten og bedre samhandling mellom sykehus, sykehjem og kommunehelsetjenesten vil kunne gi færre re-innleggelser i sykehus, bedre rehabilitering og økt verdighet.
– Tydelig medisinsk faglig ledelse i kommunen er nødvendig for å utvikle gode allmennlegetjenester, sykehjemstjenester og faglig forsvarlige tjenester til syke hjemmeboende.
– Riktig grunnbemanning, bedre organisering, økt samarbeid med frivillige og utstrakt bruk av teknologi er nødvendig om vi skal klare å møte utfordringene i eldreomsorgen.
– Trainee-ordning for helse- og omsorgstjenester. Bevisst kobling av yngre og eldre medarbeidere.
– Prøveprosjekt med tverrfaglige arbeidslag innenfor utvalgte sektorer for å ta ut det uutnyttede potensialet som finnes i organisasjonen.
– Bevisst styrking av ledelsens endringskompetanse og endringsevne i ledelsessystemet.
Ny hverdagsvirkelighet
Store samfunnsfloker krever, enten vi vil eller ikke, etablering av ny hverdagsvirkelighet. En endring til brukerorientert tjenestestruktur må tuftes på tre forhold; mobilisering av politisk og legitim endringskraft blant nøkkelaktørene i tjenesteprosessen, effektive planer og programmer for nye arbeids- og ledelsesprosesser som er koblet på virksomhetens iboende kapasiteter og fokus på begrepet meningsskaping i forbindelse med overgangen fra tradisjonell til ny tjenesteproduksjon.
I bunn må ligge en balansert økonomisk drift med reserver som gir reell handlefrihet og mulighet for samhandling og nyskaping. Vi inviterer til dugnad med mål om å gå fra prat til handling. Det trengs mer enn økonomisk kapital – det trengs «patriotisk kapital».
Toivo Brennløkken
listekandidat Kristiansund Venstre