Framtidens miljøby

Foto: Jan-Helge Christiansen

Svein Kamfjord Vi bor i framtidens miljøby!

Svein Kamfjord, gruppeleder i Ski Venstre

Når det er valg så er det litt for mye fokus på alt som kan være galt, og som skal gjøres bedre, tenker jeg av og til. Hvorfor ikke konsentrere seg om alt vi faktisk får til i stedet?

Ski Venstre er i alle fall stolte av den jobben som er lagt til grunn for framtidens miljøby Ski. Vi bor i et viktig kollektivkryss som gir alle muligheter til miljøvennlig transport til og fra Ski, og vi er omkranset av et fantastisk kulturlandskap med korte avstander til opplevelser i skog og mark.

Framtiden skal legge enda bedre til rette for et bærekraftig liv i Ski, og det er et løft vi har fått til i kommunestyret som kommer alle Skis innbyggere til gode for all framtid. Det viser også at det er mulig å få med seg folk i alle partier på en miljøvennlig tankegang, bare man legger til rette for det.

Nei, Skibyen er ikke noe fryd for øyet som det fremstår i dag, men det skal bli det! Det gode og miljøvennlige liv i Ski var og er i alle fall Venstres mål med mange av de tiltakene vi foreslår, enten det gjelder framtidens gang- og sykkelveier, framtidens løsninger for innsamling av avfall som også skal ta vare på estetikken i bygatene, eller vi fronter forslag om synliggjøring av blågrønn struktur i planlegging av Ski. Videre står vi også på for stadige påfyll av dugnadsfondet som alle kan søke midler fra, bare de har gode prosjekter som fremmer folkehelsen i nabolaget. Sammen med våre kolleger i andre kommuner står vi også på for etablering av en nasjonalpark i Østmarka. Tenk hvilken ressurs det vil kunne være for framtiden!

Helt personlig er jeg svært godt fornøyd med hva vi har fått til i samarbeid med andre for å få flertall for forslag som fremmer miljøtenkningen. Den dagen jeg skal gjøre opp egen regning for hva jeg har bidratt med for at Ski skal bli en fremtidsby med vektlegging av miljø, estetikk og det gode liv, så vil jeg sende også særlig takk til enkelte personer og partier jeg ikke skal trekke inn her. Politikk handler om å danne flertall om tanker og ideer skal bli virkelighet.

Vi skal bo i miljøbyen Ski! Smak på ordet. Noen bidrar mye, andre bidrar mindre, men alle vil vi være en del av miljøbyen Ski.

I tillegg til at kommunestyret og Venstre gjør en innsats for miljøet, er det viktig at næringslivet er med. Heldigvis ligger Ski i nærområdet til NMBU, som også har en positiv påvirkning for omstillingsvilligheten i næringslivet. Nybilsalget av elbiler og hybrider har skutt i været i regionen, og vi bor i den delen av landet med størst tetthet av el-biler.

Vi har allerede fått vår første føling med utbygging av ny Follobane som skal ta oss til Oslo på 11 minutter, og Ruter planlegger fremtidige busslinjer for å koble boligområdene kollektivt sammen. I all utbygging av Ski, vil vi stå overfor en avfallsrevolusjon, med løsninger som kan frakte avfall fra sentrumsbeboerne med luft under bakken til terminaler i utkanten av sentrumskjernen eller til containere under bakken.

La oss begynne å framsnakke miljøbyen Ski. La oss vise hverandre de gode eksemplene. La oss inspirere hverandre til en grønn livsstil. Det er opp til deg og meg å få den grønne byen og regionen til å vokse videre. Ta deg en tur ut i kulturlandskapet og i skogene rundt Ski, pust inn, nyt og vær stolt. Dette vil vi bevare og utvikle – ikke sant?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**