Venstre-topper på Helgelandstur

Fylkesleder og andrekandidat til fylkestingsvalget, Anja Johansen, sammen med Kurt Henriksen, rektor for Videregående skoler i Vefsn, 2. kandidat for Vefsn, Franziska Wika og ordførerkandidat Carola Karl Urvik, Foto: Vefsn Venstre

Fredag var Anja Johansen, Nordland Venstres leder og andrekandidat til fylkestingsvalget, på besøk i Vefsn. Første stopp var vandring gjennom Sjøgata i Mosjøen og rundtur inne på Mjåvatn-brygga. Leder i Vefsn museums- og historielag, Hans Pedersen, var omviser og fortalte engasjert om planene for Mjåvatn-brygga.

Fylkesleder for Venstre og 2.kandidat tilfylkestingsvalget, Anja Johansen under omvisning sammen med Hans Pedersen i Mjåvatnbrygga.

– Kulturnæringer er i vekst, sier Anja Johansen. Kombinasjonen av den planlagte gjenbruken av den gamle bygningsmassen og videreutvikling for Helgeland Museum vil åpenbart være et løft. Bøygen er her, som ved de fleste ambisiøse prosjekt, finansieringa. Det var mange som verken så verneverdi eller potensial da rivningsplanene for Sjøgata forelå. Det gjelder å bevare trua for alle støttespillere til Mjåvatn-brygga.

Av alle stasjonene som ble bygget i denne stilen, er Shell-stasjonen i Mosjøen den eneste som står igjen.

Etter lunsj og konsert med Vefsn-ensemblet på Kulturverkstedet

Tradisjoner i Vefsn: hver fredag avholdes lunsjkonsert på Kulturverkstedet
gikk turen videre til Mosjøen videregående skole. På kontoret hos rektor Kurt Henriksen gikk praten fram og tilbake om studieretninger, utfordringer ved færre inntaksområder for videregående utdanning, planer for en framtidig ny Mosjøen videregående skole og mye mer. Ved siden av sine verv som politiker jobber Anja Johansen i full stilling som lærer ved Aust-Lofoten videregående skole.

Jeg synes jeg har verdens beste jobb som får tilbringe dagene mine sammen med ungdom mens jeg driver kunnskaps- og kulturformidling. Besøket her ved Mosjøen vgs har vært berikende – både fordi vi har snakket om et tema som i høy grad engasjerer meg, men ikke minst fordi rektor her snakker så varmt om skolen «sin», både de ansatte og elevene.

Mens Anja Johansen besøkte Mosjøen var Arne Ivar Mikalsen, en av Nordland Venstres fylkestingsrepresentanter og førstekandidat til valget i september på besøk ved Arbor-Hattfjelldal og deretter i debatt om skognæringa på Sitji Jarnge.

– Skognæringa er stor og viktig i deler av landet, sier Mikalsen. Det grønne skiftet er i gang, dermed er dette ei næring som kan få økt betydning i framtida.

Lørdag var begge Venstres toppkandidater i Brønnøysund for å stå på stand sammen med Brønnøy Venstre. – Det tar sin tid å kjøre på valgkamptur gjennom Nordland, sier Anja Johansen. Men når sola stråler over vakre Helgeland og vi både får lære mye nytt og møter mange hyggelige mennesker, er dette bare trivelig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**