Som en del av Harstadpakken skal strekningen fra dagens Statoil i Medkila og over til Øvre Holtet omreguleres for å sikre etablering av gjennomgående busstrasé. For at flest mulig skal kunne reise kollektivt støtter Harstad Venstre en omlegging av kollektivtransporten til gjennomgående ruter. Hvis vi mener alvor med mer trafikk over til buss og sykkel, må vi også tørre å la de få fortrinnsrett framfor bil. Venstre ønsker at veitraseen i Mølnholtet forbeholdes buss, sykkel og gående, og er stengt for annen ferdsel. På den måten vil kollektivtraséen bidra til å oppfylle målene i Veipakke Harstad.
Førstkommende torsdag behandles Reguleringsplanen for området i kommunestyret. I forslaget legges det opp til kjøretrasé, busstrasé og sykkelvei. Gjennom å tillate gjennomkjøring for også bil i området vil vinninga gå opp i spinninga, og veibredde også fordyre prosjektet.
Som framtidig Miljøby må vi benytte de mulighetene vi har til å tilrettelegge for mer miljøvennlig transport! Den foreslåtte reguleringsplanen for Mølnholtet må derfor returneres til Planutvalget for ny gjennomgang.