Innlegg: Attraktivt å være lærer

Fylkesleiar Torunn Sandvand, Kristiansand, inviterer til fylkesårsmøte., Foto: Jo Straube

I disse dager starter en ny generasjon elever på skolen. Mange nye lærere tar fatt på et interessant og givende yrkesliv som for mange skal vare til de blir pensjonister. Skolen er den viktigste institusjonen i samfunnet, og læreren er den viktigste faktoren i skolen. De skal ta hånd om det kjæreste vi har, våre barn og barnebarn, og bidra til å gi våre barn muligheter til å utvikle sine ferdigheter. Derfor må vi satse på lærerne.

Venstre vil gjøre det mer attraktivt å være lærer. Vi trenger større rom for utvikling og tildeling av mer ansvar, mer mulighet for faglig oppdatering, og et høyere lønnsnivå å strekke seg mot. Lærere må både ha kunnskap og evnen til å dele den, i tillegg til å ha omsorg for elevene. De gjør en formidabel innsats hver dag. Forventningene til lærerne har vært økende de siste tiårene. Krav og forventninger kommer fra både elever, foreldre, skoleledelse og samfunnet for øvrig. Kravet til dokumentering og rapportering har økt. Det har medført mer byråkrati og mindre tid til undervisning og elevkontakt. Venstre ønsker at læreren skal være lærer, ikke byråkrat. Derfor har vi fremmet forslag om redusert skolebyråkrati i Stortinget.

I følge Statistisk sentralbyrå (SSB) vil vi ha en underdekning på ca. 11 000 lærerårsverk i 2020. For å styrke skolen er det helt avgjørende at flest mulig lærere faktisk blir værende i skolen, at rekrutteringen av nye lærere øker og at flere lærere kommer tilbake til yrket de i utgangspunktet er utdannet til. Dette har Venstre fremmet forslag i Stortinget om, men forslaget ble nedstemt. Lærere må hele tiden ha rett og plikt til å fornye og videreutvikle sin fag- og yrkeskompetanse. Vi må derfor sørge for gode ordninger for systematisk videreutdanning. Særlig viktig er det å tilby videreutdanning til ufaglærte lærere.

Venstre har gjennom samarbeid med regjeringen fått gjennomslag for styrking av etter- og videreutdanningstilbudet for lærere, og gjennom budsjettsamarbeid sørget for et kompetanseløft for ufaglærte lærere. Venstre vil videreføre satsingen, og vil i budsjettet for 2016 sette av 500 mill kr til videreutdanningstiltak for lærere. Å bli rektor eller inspektør skal ikke være den eneste karriereveien for dyktige lærere. Vi må beholde de dyktige lærerne i klasserommet, og sørge for at de får både utviklingsmuligheter og anerkjennelse for å undervise. Derfor må en se på mulige belønningsordninger og tilrettelegge for videreutdanning i kombinasjon med undervisningsstilling.

Venstre vil fortsette å satse på skole og utdanning, både på Stortinget og i kommunene.

Torunn Sandvand, 6. kandidat for Kristiansand Venstre

(Innlegget stod på trykk i Fædrelandsvennen, 22.08.15)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**