Hvor er medfølelsen, Siv Jensen?

Malin Andrea Eriksen

Siv Jensen oppfordrer kommunene til å si nei til å ta imot syriske flyktninger, som Stortinget har vedtatt skal komme til Norge. Hun gir inntrykk av at en stemme til Frp i lokalvalget vil stoppe mennesker som flykter fra krig i Syria. Det er farlig å prøve og føre velgerne bak lyset på denne måten. Stortinget har bestemt at 8000 syriske flyktninger skal komme til Norge. Vil Jensen at disse menneskene skal bli sittende på asylmottak?

FrP sitter i regjering og må dermed forholde seg til stortingsvedtak. Om FrP ikke kan administrere Stortingets vedtak om at Norge skal ta imot 8000 syriske flyktninger bør partiet gå ut av regjering. Det er rett og slett ufint å lage et spill med 8000 liv.

FrP argumenterer for at vi bare skal hjelpe syrere i nærområdene. Vi andre vil hjelpe syrere både i nærområdet og hjelpe mange bort fra krigsområdene, slik Sverige, England, Canada og USA hjalp nordmenn under andre verdenskrig. De aller fleste bør hjelpes lokalt, men noen kan ikke hjelpes der de er. Særlig to grupper trenger vår hjelp: Vi må hente ut dem som blir forfulgt i flyktningleirene av politiske og religiøse årsaker. Videre må vi også hente ut dem som ikke kan få skikkelig helsehjelp der de er. Det er en grunn til stadig flere tar risikoen det er å reise over Middelhavet på små båter, vi gjør ikke nok for å stoppe krig, drap og andre grusomheter i Syria.

Som Venstremann blir jeg glad for mange av gjennomslagene vi får med FrP og Høyre, eksempelvis får flere asylbarn lov til å bli i Norge. Denne gleden blir dessverre lett druknet i kynisk stemmefiske fra flere representanter fra FrP. Jeg håper at FrP fremover kan vise mer medfølelse mot folk som sliter for å overleve. Jeg håper at vi kan få et FrP som ikke skryter av at Norge tar imot færre asylsøkere i en verden med stadig flere mennesker på flukt. Jeg håper at vi kan få et FrP som ikke sanker stemmer med folk som sliter som innsats.

Jacob Handegard, Ungdomskandidat til fylkestinget i Aust-Agder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**