«For Venstre er det å sikre en trygg og god oppvekst for alle barn en av de viktigste oppgavene. Barn må både utfordres og få tillit for å utvikle seg, og for å tilegne seg kunnskapen voksenlivet vil kreve av dem. I Harstad utarbeides en ny oppvekstplan. Utkastet har fått tittelen “Inkluderende oppvekst”. Et inkluderende oppvekstmiljø betyr at man blir verdsatt for den man er! Jeg opplever dette som ei god læresetning for oppveksten til våre barn. Det er ei god læresetning for hvordan de skal oppleve barnehagen, skolen, fritida, og møtet med de kommunale tjenestene.
Å inkludere betyr å ta med alle, og å ta dem med på sine premisser. Elevene må følges tett opp, særlig i de første skoleårene. Skolene har et ansvar for å tilby den spesialpedagogiske kompetansen som er nødvendig for å hjelpe elever som trenger ulike former for tilpasset opplæring. Venstre vil sette inn støttetiltak mye raskere enn i dag. Prosessen med utredning, vedtak og utforming av tilbud må avbyråkratiseres og forenkles. Det skal selvsagt fortsatt være PPT som frittstående sakkyndig instans som utreder og konkluderer, og er uavhengig i sine faglige konklusjoner. Det er derfor også viktig at man ikke organiserer det slik at PPT mister sin uavhengige rolle.
Venstre vil myke opp opplæringsloven for å muliggjøre reell tilpasset undervisning og gode, lokale løsninger. Det inkluderer behovet for å gi spesialundervisning i egne klasser eller ved egne skoler når elever eller foresatte ønsker det. Flertallet av Harstads elever skal få tilpasset opplæring i klasserommet sammen med sin klasse, noen skal få denne undervisningen deler av tiden utenfor klassen sin – men uavhengig av hvor godt vi klarer å tilrettelegge for tilpasset opplæring, vil det alltid være noen som vil ha behov for en annen type tiltak. Disse elevene står i faresonen for å bli endel av statistikken for frafall i videregående skole. Å være inkludert vil for disse elevene bety å bli møtt av noen som ser dem og tar dem med på sine premisser.
I Harstad er det flere alternative opplæringsarenaer, hvor ALA, som er lokalisert på Kilhus grendehus, er den eneste som tilbyr ordinær skole med pedagoger, læringsmål og vitnemål. Harstad Venstre besøkte ALA i juni, for å lære mer om alternative opplæringsarenaer. Alternative skoler er et tilbud for elever i grunnskolen, som kjennetegnes av støttende læringsmiljø, sosiale og individuelle læringsmål i tillegg til de skolefaglige, og av vektlegging av praktisk innhold i skoledagen. Dette tilbudet er for lite kjent blant elever, foreldre og foresatte. For de det gjelder bør tilbudet tidligere komme opp som et reellt alternativ, og veien tilbake til ordinært skoleløp med det kanskje bli kortere. Gjennom å få vist sine sterke sider og opplevd mestringsglede, kan vitnemål oppnås og troen på videre skoleløp etableres. Den spesialpedagogiske kompetansen lærerne på ALA innehar bør i større grad inkluderes i Harstadskolen forøvrig, og nyttegjøres i noen tilfeller også når man legger opp tilpasset opplæring på skolen. Den brede kompentansen på ALA med å arbeide tett med elever med sammensatte utfordringer bør overføres til den ordinære skolen, slik at dette kanskje kan bidra til tidligere tiltak for å snu en negativ trend.
For Venstre er det å sikre en trygg og god oppvekst for alle barn en av de viktigste oppgavene vi som fellesskap må løse. Et inkluderende oppvekstmiljø som anerkjenner den enkelte, betyr også å gi tilpasset opplæring til de som trenger det, når de trenger det – og på en slik måte at den enkelte har best mulig utbytte av det.»
Maria Serafia Fjellstad
Ordførerkandidat for Harstad Venstre