Ruspolitikk

KS

Askøy venstre vil bygge gode og trygge oppvekstmiljø for å gi barn en god barndom. En god barndom varer livet ut. Voksne som har en god barndom å se tilbake på vil skape gode og trygge oppvekstmiljø. Ved å skape gode lokalsamfunn vil vi redusere rekrutteringen til rusmiljøet. Frafall i videregående skole vil også reduseres dersom vi klarer å bygge gode lokalmiljø med tilpasset opplæring og fravær av vold, misbruk, mobbing og fattigdom.

Til de som i dag har et rusproblemer vil Venstre gi koordinerte og helhetlige tjenester med brukeren i sentrum. Venstre vil følge opp tiltaksplanen for rusomsorgen. Her er bolig, økonomi, opplæring og behandling vesentlige punkter. Det viktigste er brukeren selv. De ulike avdelinger, etater og behandlingstiltak må virke sammen til en helhet i samarbeid med brukeren. Folk først! I Venstre sitt stortingsvalg program (side 54) er der 14 punkter som Venstre vil arbeide for å styrke all rusbehandling, inkludert rehabilitering og tilbud til pårørende.

Marit Helen Leirheim
2. kandidat Askøy Venstre