Innlegg i Amta av Erik Lundeby, 19.08.2015
Amta anklager i lederen 5.8. Venstre for logisk brist, fordi vi ikke vil tillate at kontorer i Drøbak blir boliger. Vi mener nok det er Amtas konklusjon som bygger på bristende forutsetninger.
Gårdeiernes logikk er det ikke noe i veien med. God forretningslogikk er å bruke kapitalen der den kaster mest mulig av seg i forhold til innsatsen. Hvis det er mer lønnsomt å selge til en boligutvikler enn å leie ut til næring er det god forretningslogikk å ta pengene og dra.
Det er imidlertid ikke sikkert at det som er best for gårdeiernes økonomi på kort sikt er best for byen på lang sikt, og det siste må være de politiske myndigheters inngang.
Amta teller timer folk er på jobb og hjemme, og glemmer at et kontor på 100 kvadrat rommer langt flere arbeidsplasser enn senger i en tilsvarende leilighet, i tillegg til at de færreste av oss er så sosiale at vi har like mange gjester i løpet av en uke som en bedrift har møter.
Drøbak sentrum er allerede dominert av boliger, også på bakkeplan i sentrumsgatene. 50 nye leiligheter i Storgata gir ikke så mange hårklipper, kafébesøk eller kleskjøp at det monner.
Skal vi øke markedet, må vi utvikle Drøbak slik at 15 000 innbyggerne i Frogn vil bruke byen sin regelmessig, og slik at 135 000 Follo-innbyggere, en god del Oslofolk og mange turister vil oppleve Drøbak oftere. Ingen av dem kommer for å studere det blå gjenskinnet av TV-en gjennom gardinene i en leilighet i Storgata.
Vi kan ta selvkritikk på ett punkt – vi som politikere tenker kanskje litt for mye høyt og detaljert om hva lokalene kan fylles med. De næringsdrivende må selv finne markedet. Vil folk kjøpe dameklær og stearinlys i Drøbak, så er det bra at det kommer butikker som selger dette.
Vi som politikere må tenke på at det er forutsetninger for ulike typer satsinger i Drøbak – lokaler som er store nok til å romme for eksempel et større supermarked, etablere mer overnatting, eller kontorbedrifter store nok til at det blir litt renn av folk inn og ut. Også i årene som kommer må det være plass til nye motorer for utviklingen i Drøbak.