Venstre foreslår 10 tiltak for å sikre et løft for lærerne. – Læreren er den viktigste faktoren i skolen, og skolen er den viktigste institusjonen i samfunnet. Derfor må vi satse på lærerne, både de vi har i dag og de mange vi vil trenge i fremtiden, sier Gry Åland, i Vestvågøy Venstre.
Venstre vil gjøre det mer attraktivt å være lærer. Vi trenger større rom for utvikling og tildeling av mer ansvar, mer mulighet for faglig oppdatering, og et høyere lønnsnivå å strekke seg mot.
– Læreren bidrar til å gi barna våre muligheter til å utvikle sine ferdigheter, og har en helt sentral rolle i arbeidet med å bygge fremtidens Norge. Lærere må både ha kunnskap og evnen til å dele den, i tillegg til å ha omsorg for elevene. De gjør en formidabel innsats hver dag, sier Gry Åland, i Vestvågøy Venstre.
I følge Statistisk sentralbyrå (SSB) vil vi ha en underdekning på ca. 11 000 lærerårsverk i 2020. For å styrke skolen er det helt avgjørende at flest mulig lærere faktisk blir værende i skolen, at rekrutteringen av nye lærere øker og at flere lærere kommer tilbake til yrket de i utgangspunktet er utdannet til.
Lærere må hele tiden ha rett og plikt til å fornye og videreutvikle sin fag- og yrkeskompetanse. Vi må derfor sørge for gode ordninger for systematisk videreutdanning. Særlig viktig er det å tilby videreutdanning til ufaglærte lærere.
Venstre har gjennom samarbeid med regjeringen fått gjennomslag for styrking av etter- og videreutdanningstilbudet for lærere, og vi har gjennom budsjettsamarbeid sørget for et kompetanseløft for ufaglærte lærere. Vi vil videreføre satsingen, og vil i budsjettet for 2016 sette av 500 mill kr til videreutdanningstiltak for lærere.
Venstre foreslår følgende 10 tiltak:
-
Plan for å rekruttere flere lærere til skolen.
-
Utvide grunnskolelærerutdanningen til en femårig mastergrad.
-
500 mill kr til videreutdanningstiltak for lærere.
-
Reduksjon av skolebyråkrati.
-
Øke opptakskravene på grunnskolelærerutdanningen.
-
Flere karriereveier for lærere.
-
Innføre en sertifiseringsordning for lærere.
-
Flere doktorgradsutdannede i skolen.
-
Bedre oppfølging av nyutdannede lærere.
-
Læreren må få større frihet til å bruke sitt profesjonelle skjønn.