Sykkelbyen Kongsberg

Ellen Korvald
Foto: Bjørn Flo Knudsen

Kongsberg er blant landets beste med hensyn til sykkelbruk. Nasjonale reisevaneundersøkelser viser at 8-9 % av Kongsbergs innbyggere velger sykkel når de skal forflytte seg i dagliglivet. Få norske byer matcher dette. Tilsvarende tall for Norge som helhet er bare 4%. Dette viser at den tilrettelegging for sykkel som har skjedd på Kongsberg de siste årene har virket. Men vi vil bli enda bedre.

Mens den nasjonale målsettingen er at 8 % av reisene skal skje per sykkel, har Kongsberg satt seg 15 % som mål. Dette er av mange grunner en viktig målsetting; Flere på sykkel bidrar til å løse kø- og trafikkproblemene i sentrum (noe som kan bli svært viktig mens E134 bygges), sykling er klimavennlig og gir ingen forurensende utslipp, og ikke minst er det mye god folkehelse i en sykkeltur. Høy sykkelandel i Kongsberg harmonerer også godt med Stortingets klimaforlik som fastslår at all vekst i persontrafikk skal skje med kollektiv, sykkel eller gange.

For å få flere til å velge sykkel er det nødvendig med god tilrettelegging. Flere gode og trygge sykkelveier, godt vedlikehold og god sykkelparkering er eksempler på viktig tiltak. Dette krever prioritering i kommende budsjetter.

Kongsberg er med sine relativt korte avstander godt egnet for sykling. Men bratte bakker fra sentrum til mange av boligområdene kan være utfordrende. Da kan elsykkelen, som nå er på full fart inn på det norske markedet, gjøre den nødvendige forskjellen.

Forskere innen transport mener at nettopp elsykkelen kan bli det som gir det neste store løftet for den daglige syklingen. Det er derfor svært gledelig at både næringslivet og kommunen her i Kongsberg stimulerer sine ansatte til sykling ved å bidra til gunstig kjøp av elsykler. I tillegg må kommunen, fylkeskommunen og staten tilrettelegge og gjennomføre fysiske tiltak som sørger for at syklistene skal kunne sykle både trygt og effektivt.

Kongsberg bør av hensyn til miljø, folkehelse og framkommelighet bli landets aller beste sykkelby. Venstre vil prioritere fortsatt bred satsing på Sykkelbyen Kongsberg i kommende kommunestyreperiode.

Ellen Korvald

(Leserinnlegg Laagendalsposten 19.august 2015)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**