Om kommuneøkonomi og politikk

Foto: Jan-Anders Dam-Nielsen

I sitt innlegg i RA 12. august, kritiserer Rådmannen i Tinn meg for å være politiker. Rune Lødøen mener det er skremmende at jeg tar et politisk standpunkt i forhold til hvilke grep som skal gjøres i kommunepolitikken fremover. Som politiker forbeholder jeg meg retten til å gjøre nettopp det, og så forventer jeg at rådmannen opplyser meg dersom jeg bruker feil tall, eller kommer med faktafeil. Men jeg forventer ikke at rådmannen skal fortelle meg hvilke politiske meninger jeg skal ha.

Jeg og Tinn Venstre mener at vi som politikere ikke bør velge hvilke «kåringer» vi skal lære noe av ut fra om de passer oss eller ikke. Kanskje er det mer å lære av en kåring der Tinn kommer dårlig ut, enn en der vi kommer bra ut? Det er ikke tvil om at økonomien i Tinn er god, Tinn Venstre har da heller aldri påstått det motsatte. Vi har imidlertid pekt på at andre kommuner kanskje gjør ting smartere enn oss. At det kan gjøres prioriteringer i hvordan pengene brukes i kommunen vår, som gir innbyggerne et enda bedre tilbud – og som kanskje også kan være med på å snu den negative befolkningsutviklingen som har vært de siste årene.

Vi har brukt utgiftene til administrasjonen av Tinn som et eksempel, og går til valg på at det skal spares 24 millioner kroner de neste fire årene bare på dette ene området av kommunens store økonomi. Rådmannen peker på at det er de små kommunene som har størst utgifter til administrasjon. Det kan så være, men Tinn Kommune ligger likevel mye høyere enn de små kommunene vi kan sammenligne oss med.

Jeg kjenner etter hvert godt situasjonen i Odda, som er en kommune med både lik befolkning, lik størrelse og med kraftinntekter. Odda klarer seg med 1 300 kr mindre pr innbygger i utgifter til administrasjonen – altså omtrent på det nivået Tinn Venstre mener vår kommune også bør ligge. Vi gjentar at Tinn Venstre mener de 24 millionene som spares på dette tiltaket i løpet av de neste fire årene bør gå til å gjøre hverdagen til innbyggerne i kommunen vår enklest mulig, samt sørge for verdiskapning og næringsutvikling.

Vi er heldige nok i Tinn til å ha en administrasjon med god økonomiforståelse, og det viser kommuneøkonomien tydelig. Det er god styring og kontroll. Derfor burde det heller ikke være vanskelig å bruke denne kompetansen til å gjøre utgiftene mindre, men rådmannen har helt rett: det blir opp til det nye kommunestyret å gjøre noen valg i kommuneøkonomien. Derfor håper vi dette nå kan bli en del av den politiske diskusjonen i valgkampen, og sier også at: hvis du som innbygger i Tinn, ser at Tinn Venstre har noen gode poenger, så ligger stemmeseddelen vår klar til deg i september.

Jan-Anders Dam-Nielsen

4. kandidat og leder av Tinn Venstre