Det gode læringsmiljøet

Ole Morten Vegusdal, Trine Skei Grande og Teresa Hageland i samtale om skolepolitikk.
Ole Morten Vegusdal, Trine Skei Grande og Teresa Hageland i samtale om skolepolitikk.
Ole Morten Vegusdal, Trine Skei Grande og Teresa Hageland i samtale om skolepolitikk.

Venstre ønsker en skolepolitikk som treffer behovene i skolen, slik at læringen blir best mulig for elevene. For å klare dette må man lytte til lærerne, elevene, foreldrene og forskningen. En av Norges fremste skoleforskere, Thomas Nordahl, peker på at et godt læringsmiljø er det viktigste for elevens læring. Paradoksalt nok handler ikke dette om hva politikerne ofte diskuterer når skole står på dagsorden. Kostbare tiltak som eksempelvis lange etterutdanninger av lærere, skolemåltider eller reduksjon av klassestørrelsen har relativt sett lite utslag som er målbare på elevenes læring. Det samme kan sies om bruken av lekser. Forskningen viser at det er hva eleven lærer på skolen som er viktigst. Leksene gir en relativt sett liten læring sammenliknet med den læringen som skjer på skolen. Man kan ikke bevilge seg til et godt læringsmiljø. Det gode læringsmiljøet må lærere, elever, foreldre og politikere skape sammen. Venstre er opptatt av å lage politikk for skolen som tar utgangspunkt i den seneste forskningen og tar det for gitt at fagmiljøet i skolen vil det samme. Stem Venstre!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**