Er det OK at Notodden slår Tinn på økonomi?

Foto: Jan-Anders Dam-Nielsen

I NHO sin ferske kåring av de flinkeste kommunene i landet, kommer Tinn på en svært skuffende og lite tillitvekkende 314. plass. Det kanskje mest urovekkende er at det er på noen fryktelig viktige områder at Tinn ligger lavest: Økonomi og arbeidsmarked.

At kommunen scorer lavt på arbeidsmarked er kanskje ikke så rart, med det ensidige politiske fokuset som har vært på store industrietableringer i kommunen. Tinn Venstre har lenge ment, og mener fremdeles inn mot valget i høst, at fokuset for næringssatsingen i Tinn må endres. Det må bli et hovedfokus på små og mellomstore bedrifter, med god oppfølging fra kommunens næringsapparat. Tinn Venstre tror de små og mellomstore bedriftene har mye større potensial i kommunen vår enn de store industrietableringene – kanskje ikke minst hvis vi klarer å knytte oss enda tettere opp mot Kongsberg-regionen også i et næringsperspektiv. En stemme til Venstre i høst, er altså en stemme til de små og mellomstore etablererne i kommunen vår! Det kanskje mer overraskende for mange, er at Tinn scorer lavt på økonomi i NHO sin kåring. Med så store kraftinntekter som Tinn har, er det skuffende å se at vi ikke når høyere enn 269. plass. Vi er til og med slått av Notodden, som havner på en hederlig 136. plass når det gjelder økonomi. For Tinn Venstre er dette urovekkende, men ikke overraskende. Vi har i flere år pekt på at Tinn kommune bruker altfor mye penger på egen drift og på å drive selskaper som kanskje private kunne drevet bedre.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at kommunens utgifter på egen administrasjon koster hver innbygger 7385 kr. Det er nesten dobbelt så mye som gjennomsnittet i landet, og over 2000 kr mer enn tilsvarende kommuner bruker. Tinn Venstre går til valg på at dette nivået skal ned. Vi foreslår at kommunen skal redusere sine utgifter til egen administrasjon med 400 kr i året de neste fire årene. Det betyr en innsparing på til sammen nesten 24 millioner kroner. Disse pengene vil Venstre bruke på blant annet å innføre søskenmoderasjon mellom barnehage og SFO, samtidig som vi vil sikre at både barnehage og SFO er priset slik at det er mulig for alle barnefamilier å bruke det.

Vi tror nemlig at kommunens administrasjon ikke trenger å bruke så mye penger på seg selv, men i stedet la innbyggerne i kommunen vår få en litt enklere hverdag. En stemme til Venstre i høst, er altså egentlig en stemme til deg selv og din hverdag!

Jan-Anders Dam-Nielsen
Leder og 4.-kandidat, Tinn Venstre