– Oslo har allerede landets beste kollektivtilbud. Men skal vi nå målet om at all trafikkvekst skal tas med kollektiv, sykkel og gange, må vi sørge for at enda flere velger trikk, bane og buss. Vi vet at høy frekvens er den viktigste kvalitetsfaktoren i kollektivtrafikken, og med denne tilbudsforbedringen håper vi kollektivtrafikk kan bli et konkurransedyktig alternativ for enda flere. 15-minuttersruter på T-banen på kvelden gjør det for eksempel enklere å reise kollektivt til og fra kveldsaktiviteter, sier Guri Melby (V) byråd for miljø og samferdsel.
Melby viser til at forbedringen av tilbudet er et resultat av de økte belønningsmidlene fra staten. Oslo og Akershus fikk tildelt 130 millioner ekstra i 2015 etter forhandlinger mellom regjeringen og samarbeidspartene Venstre og Krf. Disse midlene kommer i tillegg til de 280 mill. kr som allerede er utbetalt i 2015. Byområdet får dermed totalt 410 mill. kr i belønningsmidler i 2015.
– Vi er veldig fornøyd med at Venstre på Stortinget får gjennomslag for viktige satsinger på miljø og kollektivtrafikk som gjør det enklere for flere i Oslo og Akershus å velge kollektivt når de skal reise. Det viser at Venstre utgjør en forskjell, sier Melby.