Kollektivbyen Oslo
Kollektivtransport skal være et naturlig førstevalg for de aller fleste reiser i Oslo. Kollektivtrafikken skal være effektiv med gode knutepunkter for god fremkommelighet og høy frekvens. Derfor vil Venstre satse på kollektivtrafikken i Groruddalen.
T-banenettet og trikkenettet må utvides for å holde tritt med befolkningsveksten. T-banen er ryggraden i det kollektive transportnettet i Oslo.
Buss er i dag det mest brukte kollektivtilbudet i Oslo. Samtidig er det en utfordring at deler av gatenettet i indre by er overbelastet av busser. Venstre vil sørge for at planene om en ny bussterminal i tilknytning til Oslo S realiseres.
Venstre vil:
- Fullføre planene om trikk til Tonsenhagen med mulig forlengelse til Veitvedt.
- Forlenge Furusetbanen til Ahus og vurdere ytterligere forlengelse til Lillestrøm
- Starte arbeidet med en ny sentrumstunnel for flere avganger på alle baner.
- Fremskynde arbeidet med tverrgående T-bane i Groruddalen fra Økern til Furuset via Breivoll.
- Utvide rutetidene på T-banen på kvelden i helgene.
- At flere bussruter skal ha avgang hvert 5. minutt.
- Utvide nattbussordningen og innføre døgnbusslinjer med 24-timers kollektivtransport på alle de trafikktunge strekningene.
- Ha fortsatt lav pris på månedskortet