Kapittel 2: Samferdsel og kommunikasjon

Arne Langset

Systematisk investering i infrastruktur er helt nødvendig for grønn vekst i Nordland. Venstre vil prioritere framkommelighet og regularitet slik at næringsliv og befolkning får bedre rammevilkår. Samtidig vil vi kjempe for løsninger i samferdselspolitikken som bidrar til mer miljøvennlig transport, og som fremmer teknologi der vi legger om fra fossilt drivstoff til elektrisitet og klimanøytralt drivstoff.

Kriteriene i inntektssystemet for overføring fra staten som ble vedtatt i 2014, slår uheldig ut da lengdekm på vei samt fartsområder for båt og fergetrafikk ikke er egne kriterier. Vi vil være en pådriver for at Staten tar sin del av kostnadene med et godt samferdselstilbud, inklusive veinett gjennom hele fylket.

Kollektivsatsing

Fylkeskommunen har ansvaret for kollektivtilbudet med buss, båt og ferger i Nordland. Det skal være attraktivt og enkelt å reise kollektivt. Venstre vil jobbe for et skikkelig bussløft, særlig i byene. Vi må jobbe målretta for å øke antall bussreiser. Det krever godt samarbeid mellom fylket og kommunene. Dialogen mellom fylket og lokale kollektivaktører må styrkes for å utvikle brukervennlige ruter og systemer. Målsettinga er billigere og grønnere busser med hyppigere avganger.

I store deler av fylket er det ikke befolkningsgrunnlag for ordinære kollektivruter. Det er likevel viktig å ha et kollektivtilbud også her. Alternative skysstilbud, som samfunnsbåt (kombinert legeskyss og persontransport), distriktsmobil og bestillingsturer er gode løsninger, som Venstre ønsker å styrke.

Venstre vil:
– jobbe for bedre og billigere kollektivtrafikk
– tilrettelegge for å kombinere sykkel med andre kollektive transportmidler til lavere kostnad
– innføre sanntidssystemer på mobil, nett og holdeplasser der det er hensiktsmessig
– sette fart på innføring av biodrivstoff i busser ved å sette krav til bruk av fornybart drivstoff i bussanbudene
– sette i gang et prøveprosjekt med bruk av el-busser
– ruste opp og gjøre holdeplasser tilgjengelige for passasjerene
– sette ned prisen på månedskort
– videreutvikle ordningene med samfunnsbåt, distriktsmobil og bestillingsturer
– samarbeide med byer og regionråd om lokale kollektivplaner og tiltak for gjennomføring av disse

Veier
Nordland har mye vei. Etter reformen i 2010 har fylkeskommunen ansvaret for over 4100 km vei og flere fergestrekninger. Effektive transportløsninger er en av de viktigste rammebetingelsene for bosetting og næringsliv. I fylket vårt vil transport av folk og gods være avhengig av privatbil, buss og lastebiltransport også i framtida. Derfor må vi satse vesentlig mer på å sikre framkommelighet på veiene våre.
E6 må utbygges til full Europaveistandard i kommende planperiode. Venstre vil at kystriksveien (Fv17) skal inn i stamveinettet som del av en nasjonal kyststamvei. Venstre ønsker å få vurdert tilbakeføring av ansvaret til staten for følgende veier m/ferger:
Fv 17 gjennom Nordland
Fv 81 Ulvsvåg-Skutvik-Skrova-Svolvær. Strekninga bør utvikles til nasjonal turistvei med helårig forbindelse over Vestfjorden
Fv 12 – Mo-Utskarpen. Veistrekninga må utbedres og bør sees i sammenheng med E12 fra Mo-svenskegrensa

Venstre vil:
– Ha raskere utbedring av eksisterende veier
– Kreve en langsiktig utbedringsplan for stamveiene
– Bygge flere gang- og sykkelveier, også gjennomgående sykkelruter gjennom Nordland fylke
– Fortsette arbeidet med rassikring langs fylkesveiene
– Prioritere nyanlegg som skal fjerne flaskehalser og ulykkesstrekninger
– Omlegging/utbedring av veier der stigningsforhold og veibredde hindrer framkommelighet på vinteren (eks. Busneslia fv 12)

Ferger og båtruter
For å løse utfordringene knytta til spredt bosetting, lange avstander, mange øysamfunn og ønsket om et effektivt transportsystem for hele fylket vil Venstre arbeide for:
– En samordna og offensiv samferdselspolitikk i Nordland
– Økt trafikksikkerhet – både til vanns og til lands
– Bedre beredskap langs kysten

Venstre vil at kystbefolkninga i hele Nordland skal ha gode transporttilbud. Derfor må det omfattende nettet av hurtigbåter, godsbåter og ferger samordnes og videreutvikles.
Hurtigbåtrutene er nødvendige for mange bosettinger der det finnes få alternative reisemåter det meste av året. Venstre vil prioritere hurtigbåttilbud som ivaretar behovene til bosettingene langs kysten.
Fergerutene er viktige både for befolkning og næringsliv – og er en del av de veistrekningene de betjener. Venstre vil i kommende periode satse på fornying av fergemateriell til raskere, mer miljøvennlig og sikker drift.

Det er behov for effektive transportløsninger mellom hav og land. For Nordland betyr dette utbygging av effektive transportkorridorer og et godt samarbeid med kommunale og regionale havner og omlastningsterminaler.

Venstre vil:
– sikre stabilt hurtigbåt- og fergetilbud med fokus på kapasitet og god rutetilpasning til kystsamfunnene. Av hensyn til regularitet og sikkerhet må båtene være tilpassa værforholdene langs Nordlandskysten
– fornye fergemateriellet og legge om til mer miljøvennlig drivstoff
– videreføre kystgodsruter i samråd med lokalt næringsliv
– arbeide for merking av farleder
– bedre beredskapen langs kysten
– videreføre ordninger med godsførende hurtigbåter der dette er mest tjenlig for samfunnene

Luftfart
Nordland Venstre vil arbeide for en framtidsretta flyplass-struktur til det beste for innbyggerne og næringslivet i fylket.
Venstre ønsker en aktiv medvirkning i prosessene rundt utviklingen av flytilbudet/flyplass-struktur i fylket og vil jobbe for at Nordland fylke blir en tydelig deltaker i dette arbeidet.

Venstre vil:
– arbeide for flere avganger og destinasjoner fra Nordland
– opprettholde FOT-ruter der dette er nødvendig
– legge til rette for bedre konkurranse på lokalnettet
– åpne for flere ruteflygninger med helikopter

Jernbane
Nordland Venstre ønsker ei reell satsning på jernbane i Nordland og ei grønnere utvikling av jernbanenettet.

Vi vil arbeide for at fylkeskommunen prioriterer tiltak i Nasjonal transportplan (NTP) som kan legge til rette for økning av både person- og godstransport.

Gods over på jernbane innebærer økt satsing for utvikling av krysningsspor på Ofotbanen og Nordlandsbanen.

Elektrifisering av Nordlandsbanen vil kreve store ombygginger og ta lang tid. Gjennom satsing på gassdrevne lokomotiver vil man raskt kunne oppnå miljøgevinst.

For Nordlandsbanen er også signalanlegg, fjernstyring og flere møtespor viktig for å kunne øke kapasiteten. Banen må dessuten prioriteres med dobbeltspor på et tilstrekkelig antall kilometer, for å kunne ta større mengde gods. Raskeste vei til markedet er gjennom Nordland. Flaskehalser som Meråkerbanen og Alnabru må også utbedres.

Trafikken på Ofotbanen vokser sterkt og det må tilrettelegges for framtidige strekninger med dobbeltspor.

Nordland Venstre vil fortsatt arbeide for en framtidig tidsmessig Nord-Norgebane og at Helgeland knyttes til det svenske jernbanenettet.
Strekninga kalt «Dunderlandsdalen» må oppgraderes til å tåle 30 tonn aksellast slik Ofotbanen har i dag. Dette har særlig betydning for Rana Gruber.

Venstre vil:
– arbeide for mer gods over fra vei til jernbane
– arbeide for overgang til gassdrevne lokomotiv på Nordlandsbanen mens vi venter på elektrifisering
– videreutvikle Narvik som knutepunkt mellom jernbane – vei – havn
– kreve økt statlig investering på jernbanenettet i nord
– arbeide for at nattogtilbudet på Nordlandsbanen styrkes, bl.a. ved at sovevogn som settes av i Mosjøen og på Mo tas inn i tilbudet igjen
– at langrutene utstyres med materiell som er bedre egna for langtreisende. Stikkord: komfort, sovevogner, hvilestoler og tilstrekkelig bagasjeplass
– inngå et nærmere samarbeid med NSB for å tilrettelegge for flere pendlertog på strekningene mellom Saltdal – Bodø og mellom Trofors – Mo i Rana
– arbeide for at strekninga kalt «Dunderlandsdalen» oppgraderes til å tåle 30 tonn aksellast slik Ofotbanen har i dag

Bredbånd og fibernett i hele fylket
Kommunikasjon dreier seg ikke bare om vei, luft, sjø og bane. Gode telekommunikasjoner er avgjørende for at næringslivet i distriktene skal ha rammebetingelser som sikrer konkurranseevne.

For å kunne få ei mest mulig helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og for å kunne utnytte synergieffekter har fylkeskommunen tatt et overordna strategisk ansvar for bredbåndsutbygginga i Nordland. Venstre vil følge opp denne satsinga og inngå videre samarbeid med kommuner og regioner om videre utbygging av fibernett.

Venstre vil:
– videreføre fylkeskommunens satsing på fibernett
– sikre god telekommunikasjon til alle distrikt i Nordland

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**