Vidar Sætre etterlyser i BA 13. juli svar fra meg om Venstres standpunkt i saken om Bybanen. Sætre mener Bybanen i dagen vil gi trafikkaos. Dette er siste gjenlevende argument imot bybane i dagen, men det blir ikke mer riktig av den grunn.
Det forutsetter blant annet at vi aksepterer premissene Ap og Høyre har lagt for debatten, og går med på at biltrafikken ikke skal ned. Det er selvsagt feil.
Bred enighet om mindre trafikk
Selvsagt blir det ikke mindre biltrafikk i sentrum hvis vi bare flytter dagens trafikk til andre gater. Derfor må vi redusere den, noe Venstre også har fått flertall for i bystyret. Selv Frp har gått med på at trafikken må ned med minst ti pst innen fem år .
Det er laget en tilleggsrapport om trafikksituasjonen i Sandviksveien, Nye Sandviksvei og Øvregaten i forbindelse med bybaneplanene, om hvordan det kan lages miljøgate her. Rapporten beskriver flere effektive tiltak og ble laget i den ekstrarunden daværende byråd Filip Rygg satte i gang i 2013.
Ved å lage miljøgate vil mye av trafikken som ikke skal til området, heller velge Fløyfjellstunnelen for å unngå innsnevringer, fartsdumper osv. Dette vil altså sannsynligvis begrense trafikken sammenlignet med bare å flytte den uten å lage miljøgate.
Bybane i dagen gir tidenes sykkel-løft
Bybanen i dagen langs Bryggen sikrer gjennomgående sykkelfelt, som vil gjøre det mye tryggere og enklere å sykle i sentrum. Bedre fremkommelighet for syklister og fotgjengere vil også kunne bidra til at flere velger bort bilen. I tillegg til at Bybanen selvsagt er et godt argument for å la bilen stå.
Venstre er verken for eller mot Bymiljøtunnelen, av den grunn at det ikke finnes en eneste utredning av den og hvilke konsekvenser den vil få. Men vi kan ikke la utbyggingen av Bybanen være avhengig av realiseringen av en biltunnel.
Per-Arne Larsen
3. kandidat for Venstre i Bergen
Innlegget sto på trykk i Bergensavisen søndag 19. juli.