Etter å ha syklet nesten 3000 km på 26 dager, hatt hjelperyttere fra over 60 sykkelklubber, opplevd fantastisk natur og møtt tøffe utfordringer på sykkelsetet, var vi i Harstad Venstre så heldige å få besøk av Venstres stortingsrepresentant på tur sørover. Sykkelfokuset besto men vi klarte også å få tid til å snakke om grundervirksomhet og samferdsel.
Line Ravn Munkvold, grunder og deleier av Lykke og Lukas i Storgata vartet opp med scones og kaffe til frokost. En engasjert og dyktig forretningsdrivende kunne fortelle om motivasjonen for å starte egen bedrift, utfordringene med å drive en nisjebutikk i en liten småby og hva hun tror er suksesskriterier for den enkelte bedrift og for sentrumsbutikker generelt. Line kunne blant annet fortelle om et vellykket samarbeid mellom kommune, næringsdrivende og gårdeiere i Trondheim og ba politikerne i Harstad om å se på om kommunen kan dra i gang noe lignende her. I tillegg ble Abid sendt tilbake til Stortinget med en forespørsel om å se på hva man kan gjøre for å forenkle overgangen mellom å være arbeidstaker og gründer siden mange ikke har råd til å gå arbeidsledig i en periode før man er klar til å satse, noe som er kravet for å få støtte fra NAV per i dag.
Hos Statens Vegvesen ble vi tatt i mot av prosjektleder for Harstadpakken og Bjarkøyforbindelsen Olav Frantzen og prosjektleder for Hålogalandsveien Reidar Johansen, som begge ga oss innføring og status på sine prosjekter. En engasjert sykkelpolitiker med 3000 mil på sykkel friskt i lårene var opptatt av tilrettelegging for syklister og sikkerhet, både lokalt ifm. bypakken og regionalt ift. å tilrettelegge for sykkelturisme, kanskje spesielt med et blikk mot Lofoten.
Avslutningsvis ble dagen i Harstad kronet med sykkeltrøya Abid hadde sett frem til å motta. Gaven fra Artic Race of Norway-general Knut Eirik Dybdahl falt tydelig i smak. Etter en innføring i historien til ARN og et innblikk i hva det har betydd for landsdelen og kan få av betydning for nasjonen fremover ble det tid for sykkelprat mellom to engasjerte sykkel-entusiaster. Venstres sykkelpolitiker lovte å gjøre sitt for at ARN skal kunne få statlig støtte i årene fremover, noe vi i Harstad Venstre skal minne ham på når det blir tid for å behandle statsbudsjettet for 2016.