Nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det første halvåret i år er 18,4 prosent av nye registrerte biler i Norge nullutslippsbiler.
– Elbilpolitikken i Norge er vellykket og vi har klart dreie nysalget i riktig retning. Samtidig utgjør elbiler bare 2 % av den totale bilparken i dag. Nå må vi fortsette å gjennomføre de gode tiltakene, sier Elvestuen.
Miljødirektoratet avga i sommer en rapport som viser at en grønnere bilpark er et av de viktigste virkemidlene vi kan ha for å få ned utslippene i Norge frem mot 2030.
Om ti år må så godt som alle nybilsalg være nullutslipp. Skiftet må gå så fort hvis vi skal nå de klimamålene vi har satt oss.
Kan gi store utslippskutt
Får Venstre gjennomslag for sin visjon, kan det gi et utslippskutt på 2,7 millioner tonn CO2 innen 2030. Det tilsvarer 5 prosent av de totale utslippene av klimagasser i Norge i dag.
Samferdselspolitikken må likevel ses helhetlig, understreker Elvestuen. Elbiler er ikke nok i seg selv – de må suppleres med satsinger som utslippsfrie ferjer, en styrket jernbane og mer kollektiv, sykkel og gange i byene.
I tillegg må utslippene fra tungtransport ned.
– Vi må vente en stor endring også her. Selv om rene elbiler ikke vil være aktuelle i første omgang, må vi vente at biodrivstoff kommer mye tyngre inn, sier Elvestuen.
Grønne valg skal lønne seg
Elvestuen understreker at han ikke ønsker å innføre forbud mot personbiler som går på bensin eller diesel.
– Det beste er å oppnå resultatene ved å bruke avgiftssystemet, slik at det ikke blir nødvendig å innføre forbud. Grønne valg må belønnes mens det blir dyrere å forurense, sier han, og fortsetter
– Vi må fortsatt styrke nybilkjøpet av elbiler. Dette betyr å beholde bilfordelene til el- og hydrogenbiler så lenge det er nødvendig for å oppnå en utskifting. I samarbeidsavtalen har Venstre fått igjennom at de økonomiske fordelene for elbiler skal videreføres, og at vi setter en høyere pris på utslipp fra transport.
Les også