Viktige veivalg for Levanger by

Foto: Fotograf Hattrem

Ordførerkandidat Karl M. Buchholdt mener Levanger står foran viktige veivalg i byutviklingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Kronikk av Karl M. Buchholdt – ordførerkandidat for Venstre

Byggingen av Stadionparken og fredningen av trehusbyen tydeliggjør behovet for nye og langsiktige tanker om byutvikling i Levanger. Enhver by med fremgang er basert på at innbyggerne har en felles fortid og en identitet, og en tro på fremtiden og mulighetene som den byr på. Den historiske trehusbyen er derfor et utmerket utgangspunkt for en helhetlig og langsiktig byplanlegging i Levanger. Det handler derfor om å gripe disse mulighetene, og å skape vår felles fremtid.
Dagens posisjonspartier i Levanger (AP, SP og KrF) har manglet tydelige visjoner for hva en moderne byutvikling skal innebære. En tidsriktig byutvikling krever ikke bare en næringsrettet byutviklingsstrategi, den krever like mye tilrettelegging av miljømessige transportformer, bedre trafikkløsninger, en fremvoksende kulturell infrastruktur og boligområder tilrettelagt for ulike typer mennesker. Levanger har allerede mange av disse kvalitetene, men i fremtiden må vi bruke dem mer offensivt og mer målrettet. Fra Venstres side vil jeg derfor påpeke tre viktige milepæler for en fremtidig utvikling av Levanger by. Dette er å bygge «den nye trehusbyen» på havna, en sterkere lokal satsning på turisme og å tilrettelegge for en bedre kulturell infrastruktur.
Den nye trehusbyen: Levanger trenger en ny styringsstrategi for utviklingen av en «ny trehusby» som omfatter både den vernede delen og de nærliggende områdene, inkludert havna. Det er minst to gode grunner til dette. For det første handler det om byutforming og arkitektur. Det har ikke blitt bygd mye interessant i Levanger i tre gjennom de siste årene. Treverk er det mest naturlige og kortreiste byggematerialet vi har, og det er flere håndverksbedrifter som behersker både moderne og tradisjonell bruk av det. Når byen skal videreføres i randsonen av fredningsvedtaket og på havna, bør både struktur, materialvalg og utseende bygge på den eksisterende trehusbyen.
For det andre handler det om boligbygging med en sosial profil. De aller fleste boligene som er bygd i sentrumsområdet de senere årene har en pris som ikke gjør det mulig for ungdom og unge familier å kjøpe. Leilighetene er kanskje heller ikke utformet slik at de fungerer for barnefamilier. Gjennomsnittsalderen på beboerne er derfor høy, og vi trenger en mer balansert bosetting for at den skal være bærekraftig. Vi må følgelig regulere tomter i byen til boliger som har en pris og en funksjon som gjør at unge familier blir en like naturlig del av bybildet som rullatorer.

Sats på turisme: Kulturmiljøfredningen bør gi kraftige incentiver til en ambisiøs og målrettet turistsatsning i kommunen. Levanger kan allerede skilte med å være den største hyttekommunen ved Trondheimsfjorden, samt at det innehar fylkets største og beste handelsområde på Moan. Fredningen av trehusbyen vil gi større og bedre muligheter for en satsning på turisme som kan gi ringvirkninger i hele Levanger.

Levanger må derfor ha et langt sterkere fokus på markedsføring av Levanger som en vernet trehusby. Undersøkelser viser at kulturminner ofte blir sett på som et pluss i forhold til bosetting og næring. Venstre vil derfor ha en offensiv satsning på kulturminner med utgangspunkt i fredningen av Levanger sentrum. Sentrum kan dermed både utvikles og bevares, i tett samarbeid mellom kommune, Riksantikvaren, huseierne, næringslivet og fylkeskommunen. Trehusbyen vil bli en god ramme for aktivitet og næringsliv, dermed vil det nasjonale kulturmiljøet være et godt utgangspunkt for utviklingen av Levanger som et turistmål.

Bedre kulturell infrastruktur: Ferdigstillingen av Stadionparken er en viktig milepæl i utbyggingen av en grønn infrastruktur for Levanger sentrum. Grøntarealene har stor betydning for rekreasjon, aktivitet, mosjon, lek og møteplasser for befolkningen. Eksisterende grøntområder er derfor et viktig bidrag i utviklingen av byens kulturelle identitet og sjel.

Like viktig som grøntområdene er spørsmålet om hvilke kulturtilbud vi ønsker skal ligge i Levangers historiske sentrumsområde. Fra Venstres side er det to tilbud vi etterlyser for å styrke den kulturelle infrastrukturen i trehusbyen – det første er spørsmålet om hvor en ny og moderne kino skal ligge. Levanger Venstre vil at det fremtidige kinotilbudet skal ligge i kommunens gamle bysentrum. Kino hører til i et tradisjonelt bymiljø – blant kafeene, restaurantene, utestedene og bygatene – og ikke i kjøpesentermiljøet på Moan.

Det andre viktige tiltaket for utviklingen av en kulturell infrastruktur i Levanger sentrum er spørsmålet om hvor en ny og moderne kulturscene skal ligge. Dagens kulturliv har verken tilfredsstillende øvingslokaler eller tilfredsstillende fasiliteter for større konserter og fremføringer. Dette vil ikke bare gi det lokale kulturlivet et løft, men også være et offensivt og fremtidsrettet tiltak for en moderne og tidsriktig utvikling for hele Levanger kommune, noe som vil komme oss alle til gode.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**