Tror det blir brukerrom til høsten uansett

Foto: Jo Straube

Erlend Horn (V) syns det er synd at byrådet ikke er mer positive til brukerrom, men tror uansett på flertall for dette etter valget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

BA omtalte i går atkartleggingsrapporten fra Strax-huseter den andre rapporten om rusmiljøet i Bergen som anbefaler at kommunen utreder brukerrom.

Begge rapportene er bestilt av byrådet, og de ble lagt frem med to ukers mellomrom.

Sosialbyråd Silje Hjemdal uttalte i gårsdagens BA at hun personlig er usikker på om brukerrom er riktig vei å gå.

Horn er listetopp for Venstre i Bergen, og i mai signerte han en avtale med Høyre og Frp om at de tre partiene ønsker å samarbeide om byrådsmakt etter valget.

– Det er helt definitivt behov for et brukerrom i Bergen. Det er «the missing link» i ruspolitikken, sier han.

Legge press på nasjonale myndigheter

Horn mener at det først bør etableres et brukerrom etter dagens forskrift, som kun tillater injeksjon av heroin.

– Samtidig må man jobbe opp mot nasjonale myndigheter for å få på plass en ny forskrift som tillater både røyking av heroin, samt andre rusmidler. I dag er det kun Oslo som har et sprøyterom, men hvis også Bergen etablerer et slikt tilbud blir det mer press på å endre forskriften, mener han.

– Kan det bli et problem for et fremtidig samarbeid at Frp er skeptiske til brukerrom?

– For det første er ikke Frps holdning helt avklart. Hjemdals forgjenger Eiler Macody Lund var jo faktisk for brukerrom, etter den modellen Venstre vil ha. For det andre er de aller fleste partiene i bystyret for brukerrom. Både Høyre og Arbeiderpartiet er for. Derfor er det vanskelig å se for seg en situasjon der det ikke er soleklart flertall for brukerrom, uavhengig av om det er høyre- eller venstresiden som er i byråd, sier Horn.

Han legger til at han håper Frps offisielle holdning til dette blir tydelig i valgkampen.

Les hele saken i Bergensavisen torsdag 2. juli eller på nett her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**