Arbeiderpartiets Per Stiegler skriver i BA fredag 26. juni om hvorfor Bybanen bør gå i tunnel. Argumentene hans er – dessverre nær sagt som vanlig – for det meste tull og tøys.
T-bane er ikke raskere
Stiegler mener en tunnel-bane vil gå raskere enn en bane som går i dagen. Riktignok har en viss annen avis i Bergen intervjuet Bybanen på femårsdagen sin, men jeg tror ikke mange bryr seg om hvor raskt selve vognene beveger seg.
Det som er relevant, er hvor lang tid passasjerene bruker fra A til B.
Samtlige faglige utredninger viser en forsvinnende liten forskjell mellom tunnel-løsning og dagløsning, når tiden det tar å gå opp og ned fire etasjer med rulletrapper regnes med. Det er en myte at tunnelalternativet er raskere for passasjerene.
Videre mener Stiegler at Bybanen langs Bryggen vil gi trafikk-kaos. Også det har alle fagfolk avvist.
Venstre har sammen med Byluftlisten og SV fremmet en tiltakspakke mot overdreven biltrafikk i området Sandviksveien – Nye Sandviksvei – Øvregaten som vil dempe trafikken og gjøre at dette ikke blir et problem.
Antikvariske myndigheter anbefaler Bryggen
Deretter serverer Stiegler en kreativ omskriving av sannheten. Han påstår at antikvariske myndigheter fraråder å bygge Bybanen langs Bryggen. Det er feil.
Byantikvaren anbefaler Bryggen-løsningen og Riksantikvaren har trukket sine motforestillinger under forutsetning av at banen går på batteri langs Bryggen.
Til slutt trekker Stiegler frem økte kostnader som kommer av nettopp batteridrift langs Bryggen.
Stiegler har kanskje ikke fått med seg den rivende utviklingen som er innen batteriteknologien, men det har nok alle bergensere som kjører el-bil. Batterier blir billigere og bedre hvert eneste år. Innen Bybanen kan bygges langs Bryggen om 5-6 år, vil kostnaden ved batteridrift blekne i forhold til drift og 24-timers vakthold av flere t-banestopp midt under det historiske Bergen.
Per-Arne Larsen
3. kandidat for Venstre i Bergen
Innlegget sto på trykk i Bergensavisen mandag 29. juni.