Å vinne kampen om hovedvei, men tape kampen om «Tottentunnel» utenom bygdesentrene, vil være ødeleggende for Hemsedal, mener Hemsedal Venstre.
Takk for svar, både til ordfører Grøthe og Hemsedal Høyre ved Odd Holde.
Hemsedal Venstre er med og løfter frem Rv52 som hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet. Det har vi gitt uttrykk for flere ganger. Rv52 er den beste løsningen for transportbehovet mellom Østlandet og Vestlandet. Men, om vi ikke løfter riktig, risikerer bygda å løfte på seg både brokk, ødelagt rygg og uførhet.
Å tape kampen [om hovedvei] vil være uheldig for utvikling i bygda vår, skriv Holde i Hemsedal Høyre. Å vinne kampen om hovedvei, men tape kampen om «Tottentunnel» utenom bygdesentrene vil være ødeleggende for Hemsedal, mener Hemsedal Venstre.
Første forutsetning for å vinne kampen er at vi er villige til å kjempe den, og ikke stoler på fagre ord og vage løfter fra samferdselspolitikere og myndigheter. Dessuten er Hallingdal og Hemsedals viktigste samferdselsprosjekter ny E16 fra Sandvika til Hønefoss og Ringeriksbanen, ikke å få stor gjennomgangstrafikk.
Tunnelen er lønnsom
Beregninger viser at «Tottentunnelen» (altså tunnel Flaget-Lio) vil være positiv samfunnsøkonomisk for gjennomgangstrafikken, og således ØKE sannsynligheten for at Rv52 velges. Økes sannsynligheten for at Rv52 velges, økes også sannsynligheten for at «Tottentunnelen» realiseres. Spill gjerne forslaget inn som et positivt argument for Rv52 til myndighetene. For gjennomgangstrafikken er nytteverdien av 10 minutter spart reisetid ca. 3 milliarder, i flg. Oslo Economics. Det er mer enn de ca. 1,25 milliarder det koster å bygge tunnelen. For Rv52-alternativet bedres altså samfunnsnytten med ca. 1,75 milliarder kroner. At kostnadene og konsekvensene for bygda vil være store uten tunnelen, er det vel ingen tvil om.
Vegvesenets utredning
Vi leser og forstår nok Vegvesenets Øst-vest utredning litt forskjellig fra Ordføreren og gruppelederen i Hemsedal Høyre. Vi tolker Øst-Vest utredingen som at det ikke ligger noen lengre tunnel utenom bygdesentrene i Hemsedal. For å avstemme vår fortolkning, stilte vi derfor følgende spørsmål til Vegvesenet.
- Øst-vest utredningen for Rv52 Hemsedalsfjellet, hvordan er veien tenkt forbi bygdesentrene, Ulsåk, Trøym og Tuv?
- Hemsedal kommune har regulert en tunnel på ca. seks kilometer forbi bygdesentrene. Er den inne i Vegvesenets utredning – eller planer?
Vi fikk følgende svar fra Kvåle, prosjektsekretær for Vegvesenets Øst-Vest utredning:
Øst-vest-utredningen er nokså grovmasket, og går ikke inn på konkrete delprosjekt. I Hemsedal har vi lagt til grunn at det trengs tiltak ved flere bygdesentra. Dette kan være i form av korte omlegginger/tunneler, eller det kan være miljøtiltak basert på dagens trase og lave fartsgrenser. Omlegging synes særlig aktuelt ved Trøym, men heller ikke her har vi tenkt såpass omfattende tiltak som seks kilometer tunnel. Etter at vi har fått konklusjon på øst-vest-utredningen vil Statens vegvesen gå videre med planlegging i nær kontakt med kommunene.
Vi anser at dette svaret ligger nært opp til vår fortolkning. Verken den regulerte tunnelen, eller andre tunneler/løsninger som kan tilfredsstille vårt behov om vei utenfor bygdesentrene, er med i Vegvesenets utredning eller planer. Foreløpig.
Hva er konsekvensene?
Gruppeleder i Hemsedal Høyre mener vi må sette oss inn i hva næringslivet i Hemsedal ønsker. Vi i Hemsedal Venstre er fullstendig klar over at vei og samferdsel er viktig for alle og hele Hemsedal, men noen ganger må man tørre å sette hensyn til miljø, innbyggere og bygda vår først. Hemsedal Venstre er et parti som gjør dette.
Vi har ikke snakket med alle, men har til gode å høre noen næringsdrivende som mener dobbelt så mye tungtransport gjennom Hemsedal/Trøym vil være positivt for vårt reiselivsbaserte næringsliv eller landbruksnæringen. Og det blir minst dobbelt så mye tungtransport gjennom dalen om de andre store utbedringer på Rv52 kommer før «Tottentunnelen». Ja, det vil bli økning om Rv52 ikke får hovedveistatus også, men prognosene frem til 2050 gir kun blir marginale endringer opp til 1350 biler i døgnet mot 1140 i dag, uansett hvilket annet alternativ som velges.
Hemsedal Venstre mener Hemsedal kommune bør lage en utredning av konsekvensene for bygdas jordbruk, reiseliv, hytteeiere og livskvaliteten for innbyggerne, om vi får hovedvegen og kraftig økt trafikk, men ikke «Tottentunnel», eller at tunnelen kommer betydelig senere enn resten av utbedringene på Rv52. Denne utredningen vil også være et viktig argument for «Tottentunnel» i den videre planleggingen med Vegvesenet når Rv52 er valgt.
Det er verre å havne i en ødeleggende situasjon utenfor vår kontroll, enn i en uheldig utvikling vi kan sette inn tiltak mot. Risiko = sannsynlighet * konsekvens. Hemsedal Venstre mener at sannsynligheten er stor for at bevilgninger til en tunnel som ikke ligger i planene og beslutningsunderlaget, vil sitte langt inne. Samt at konsekvensene av å få utbedret Rv52 og betydelig trafikkøkning, men ikke tunnelen, er svært negative og langsiktige for bygda. Sokna-Ørgenvika og Ringeriksbanen viser hva høy risiko kan bety og hvor lang tid det kan ta.
Vinn-Vinn
Hemsedal Venstre ønsker derfor at «Tottentunnelen» spilles inn til myndighetene som et samfunnsøkonomisk positivt alternativ for å bedre prosjektet for gjennomgangstrafikken, og derved øke sannsynligheten for at Rv52 blir valgt som hovedveg. Samtidig oppnår vi det vi alle ønsker, nemlig en bedre situasjon for innbyggerne, gjestene, bygdesentrene og næringslivet i Hemsedal. Vinn-vinn!
Vi er med andre ord enige med Ordfører Grøthe og Hemsedal Høyre om mål (tunnel) og middel (hovedveistatus), men skiller lag på prosess og risiko. Hemsedal Venstre mener vi bør være mer offensive og at innspillet bør komme tidlig. Om myndighetene er negative til å ta «Tottentunnelen» inn i prosjektet, er det også et signal på deres prioriteringer. Hemsedølene bør da ha en åpen debatt om vi fortsatt skal jobbe for å få hovedveien gjennom bygda, og eventuelt hvordan.
PS Hemsedal Venstres skisserte trasévalg, må selvsagt utredes grundig om det blir aktuelt. Da særlig med tanke på naturvern og konsekvenser for dem som bor på Torsetsida. Resultatet kan gjøre at andre alternativer er å foretrekke.