Nå kommer sommeren!

Sommer på Møringa

Endelig er sommervarmen på vei. Det er en tid hvor mange finner veien ut på sjøen og i natur og by. Mange av oss kommer til å bruke de flotte strendene, fjorden, festivaler, turområdene, restaurantene/kaféne, KJV, Åsgårdstrand og Borreparken i løpet av sommeren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

For meg er dette viktige deler av Hortens identitet. Alt dette representerer verdier vi må ta vare på, og forsterke. Ikke svekke!

I en hektisk hverdag trenger vi alle rom for sosialt samvær, rekreasjon og hvile. Det vi ikke trenger er å sitte på Møringa å se og høre en veibro. Vi trenger ikke å gå i Hortenskogen å se inngrep etter anlegg av veibro. Vi trenger ikke et brofundament i Bastøybukta. Vi trenger ikke å være i Borreparken å høre trafikkstøy, mens vi tenker oss tilbake til vikingtiden. Jeg tror heller ikke Munch hadde laget «Pikene på veibroen til Moss», dersom veibroen hadde hatt destinasjon Åsgårdstrand. Uansett hvor en veibro mot Horten hadde landet, vil det berøre/ødelegge viktige deler av Hortens identitet.

Tenk etter hva som er viktigst? Å kommer raskt over til Moss eller å dyrke verdiene ved Hortens identitet.

Niklas Cederby

3.kandidat