“Venstre vil
gjøre det attraktivt
å velge miljøvennlig.“
Kollektivtilbudet må tilrettelegges slik at det blir det naturlige alternativet ved arbeidsreiser. Utbygging av effektive
sykkelveier, trygge fortau og gangstier
er i tillegg en viktig prioritering for oss i Venstre.
Lørenskog Venstre vil:
- prioritere sikkerhet og fremkommelighet for myke trafikanter
- ha et aktivt samarbeid med Oslo kommune slik at Lørenskog stasjon oppgraderes til et regionalt kollektivknutepunkt med korresponderende transportmidler
- vurdere innfartsparkeringshus ved kollektivknutepunkt som Lørenskog stasjon
- utvikle konkurransemessing busstilbud fra alle kommunens boområder til skoler, sentra og viktige aktivitetstilbud og kollektivknutepunkt i kommunen.
- legge til rette for bildelingsordning i kommunen gjennom å avsette og regulere areal til tiltaket.
- tilrettelegge sikre sykkelparkeringer/sykkelhotell i alle sentrale knutepunkter i kommunen
- fortsette å bygge fortau, gang- og sykkelveier
- opparbeide et hovedsykkelveinett gjennom kommunen separert fra gående og gjøre dem til det korteste alternativet
- arbeide for Romeriksbanen fra Oslo via Ahus videre til Lillestrøm med lav reisetid oppmuntre til tilrettelegging for parkering for busspendlere på kjøpesentrene og andre egnede arealer
- at kommunen kartlegger og sikrer miljøsnarveier for gående og sørge for måking og strøing av fortau og gangveier
- at gjenstående del av R 163 vei Lørenskog stasjon bygges med eget kollektivfelt, finansiert som en bymiljøpakke mellom stat, utbygger og kommune.
Artikkel i RB om Venstre som vil ha gangveier.
Artikkel i RB om Venstre som vil ha undergang for mye trafikanter under jernbanen.