Venstre satser på sykkelveier

Foto: Jan Kløvstad

Venstre vil gjøre det lettere for folk å ta grønne valg i hverdagen. Økt utbygging av sykkelfelt og sykkelveier vil nettopp gjøre det lettere for flere å velge sykkel foran bil. Derfor vil Venstre legge til rette for at flere kan bruke sykkel til og fra jobb, skole og studiested.

 

En større del av trafikkveksten i by og tettsteder bør skje med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Skal vi lykkes med dette må vi legge bedre til rette for de syklende og gående. Andelen syklende de siste 20 årene er redusert fra 6,5 til 4,5 prosent. Derfor er det nødvendig med en storstilt satsing på utbygging av sykkelfelt og sykkelveier for å gjøre sykkel mer attraktivt som transportmiddel.

 

Venstre er opptatt av å gjøre utbygging av sykkelinfrastruktur enklere og billigere. Mange steder hindrer kravene som bl.a. Statens Vegvesen stiller en effektiv, smart og attraktiv utbygging av sykkelfelt og sykkelveier. Mange av kravene er også unødvendig kostnadsdrivende uten at kvalitet og attraktivitet følger som en logisk konsekvens.

 

Det ligger store gevinster i å bygge et samfunn der det er lettere å bevege seg, enten der er til fots eller på sykkel. En rapport fra Transportøkonomisk Institutt fra 2011 viser at økningen i sykkelbruk i Sandefjord og Larvik fra 2006 til 2010 har gitt en helsegevinst beregnet til over 100 millioner kroner for hver av byene. I Grimstad er verdien beregna til 67 millioner kroner. Med skikkelig arbeid for sykkel i Arendal bør vi kunne få en helsegevinst på nivå med Larvik og Sandefjord, altså rundt 100 millioner.

Lykkes vi med en tilsvarende økning i de største byområdene vil dette kunne gi helsegevinster i milliard-klassen. I tillegg får vi ned klimautslippene og sikrer en bedre luftkvalitet. Det vil være en vinn, vinn, vinn-situasjon.

 

Venstre vil:

– Øke statens tilskudd til kommuner og tettsteder som vil bygge gang- og sykkelveger.

– Bedre by- og tettstedplanlegging slik at det blir lettere å erstatte daglig bilbruk med sykkel og gange, og prioritere sykkel foran bil.

– Gi kommunene skiltmyndighet, slik at det blir enklere å skilte fornuftig for syklister.

– Bygge sammenhengende sykkelveier, og bygge egne ekspressykkelveier på de store veiene.

 

Sara Sægrov Ruud, fylkesordførerkandidat, og Jacob Handegard, ungdomskandidat til fylkestinget, Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**