Det er verdens miljødag på fredag. I 2015 er tema for dagen bærekraftig forbruk. Både naturen, menneskene og verdensøkonomien er avhengig av at vi forvalter jordas ressurser på en bærekraftig måte. I dag forbruker vi mennesker langt mer enn det kloden greier å fornye av seg selv.
Venstre er svært bekymret over verdens miljøtilstand og vil arbeide for at Stavanger tar sin del av ansvaret med å snu utviklingen.
Vi vil at kommunen skal gå foran og redusere energiforbruk, redusere klimautslipp og stimulere til at alle andre følger i samme retning. Venstre vil forsterke innsatsen for at Stavanger tar ansvar for å redusere de globale miljøutfordringene, både når det gjelder utslipp av klimagasser, men også for å redusere utslipp av miljøgifter og tap av biologisk mangfold. Vi vil arbeide for at hensyn til klima og miljø skal ligge til grunn for politiske vedtak og for Stavanger kommunes planer og aktiviteter.
Stavanger Venstre vil blant annet arbeide for at overskuddsenergi fra nye utbyggingsprosjekter og næringsvirksomhet kan brukes effektivt, eventuelt kobles inn på infrastruktur som fjernvarmenettet. Vi skal jobbe for at byen tar i bruk mer fornybar energi.
Vi vil opprette ny støtteordning til installasjon av solcellepanel for hus med to eller flere boenheter og opprette et klima- enøk- og solenergifond (NOK 1 million) etter modell fra Oslo, som stimulerer tiltak som gir redusert eller mer effektiv energibruk.
Vi vil også sørge for at alle kommunale bygg som ikke kan bygges om til energieffektive hus, varmes opp ved hjelp av energieffektive metoder, slik som fjernvarme, biobrensel, sjø- eller jordvarme.
Vi vil fortsette arbeidet for bruk av landstrøm for supplybåter og utrede mulighet for landstrøm til cruiseskip. Dette vil redusere utslippene betraktelig, samtidig som beboere i sentrumsnære områder vil bli mindre plaget av støy.
Dette er bare noen av tiltakene som vi mener er nødvendig. Dette går vi til valg på og dette er de kommende bystyrerepresentantene til Venstre forpliktet til å støtte. Stavanger skal bli en by som evner å gå framover i en miljøvennlig retning.
Vi skal se framover og vi skal sørge for at nyeste miljøteknologi tas i bruk ved nye større utbygginger i byen. Et eksempel på det er Revheim-utbyggingen som vi ønsker skal være basert på det fremste av miljøteknologi og bærekraft.
Det er viktig at kommunen viser vei og legger til rette for at de mest miljøvennlige løsningene også er de mest attraktive.
I Venstre mener vi at alle har rett til et godt miljø, både nå og i framtiden. Dette gjennomsyrer all vår politikk. Miljø er for oss trivsel og bærekraft. Det betyr at vi skal ta vare på naturen og grøntområder. Dyr og planter skal beskyttes, slik at økosystem vedlikeholdes. Men det har kanskje aller mest med oss selv å gjøre: Frisk luft og gode omgivelser er avgjørende for menneskers trivsel. Målet er at alle i Stavanger skal ha en form for grøntområde i 10 minutters radius hjemmefra. Dette er god folkehelsepolitikk, bypolitikk og en investering i framtiden.
Når vi bygger nytt og skaper nye arbeidsplasser, må også dette gjøres på en framtidsrettet måte. Det bør gis økonomiske incentiver til de som vil velge lavutslipps- og energieffektive løsninger. Vi er nødt til å gjøre det lettere å reise kollektivt. Går reisen til jobb raskere med bane enn med bil, sitter den enkelte igjen med mer tid og penger, byens trafikkflyt er bedre, og luften blir renere.
Stavanger Venstre ønsker at det lages en utredning for skinnegående kollektivtransport på strekningen sentrum, Ullandhaug, Jåttå, Forus, Sola/flyplassen, Sandnes for å finne ut hvilket transportsystem som er mest fornuftig. Her kan svaret bli en kombinasjon av metro, tog, bybane, monorail med mer. Vi har godt belegg for å tro at en skinnegående løsning vil gjøre det attraktiv å bygge langs traseen. Å fortette langs kollektivakser har vært en suksess i andre byer. I Bergen har det vært en stor byggeaktivitet langs bybanetraseen. Fra sentrum til Nesttun viser foreløpige tall at det er blitt investert for ca. 33 milliarder langs traseen – altså ca. 15 ganger bybaneinvesteringen. (Kilde: Kollektivmeldingen 2012 og Framtidens byer). 10-minuttersbyen fordrer blant annet en kollektivløsning som fungerer.
Skal vi greie å redusere biltrafikken så må det eksistere et alternativ til bil som frister og fungerer.
Å gå for klimaet betyr ikke at man går mot menneskene. Vi må ta store miljøgrep nå, men det fører ikke bare med seg omkostninger og bekostninger. Vi i Venstre tror ikke på den grønne byen fordi vi ikke har noe annet valg – vi mener rett og slett det er slik vi innbyggere kan få det best. Grønt er sosialt. Å satse på samlingsområder som parker og turstier, å skape et sentrum som er innbydende for gående og syklister, og å utvikle nye boligområder med høy trivselsfaktor er å satse på klimaet. En grønn by er rett og slett en by hvor det er lett å bo.
Venstre er et parti som ser litt lengre. Skal vi oppnå framskritt, så må vi handle lokalt og tenke globalt. Denne byen og denne verdenen er tross alt bare til låns.
Skal vi oppnå framskritt må vi handle lokalt.