Visjonen om ett Agder er ikke død

Foto: Jo Straube, Foto: Jo Straube
Foto: Jo Straube

Det gjennomføres ikke bare en kommunereform i Norge for tiden, også det regionale nivå skal endres. En ting er ganske sikkert, Agder kommer til å måtte samarbeide når de nye regionene utformes. Den vonde striden på Agder om sykehusene må løses.

Venstre fikk gjennomslag for at endringer av det regionale nivået må skje samtidig som det utformes ny kommunestruktur. Et nytt regionalt nivå må kunne ta på seg flere oppgaver fra staten. Det er viktig at så mange beslutninger som mulig tas nær folket, samtidig som tjenestene holder en høy kvalitet.

Det er tåpelig av Gjermund Bjørndahl å si at visjonen om ett Agder er død, noen år fram i tid vil ikke det være en visjon, eller et mareritt for noen. Det vil være realiteten. Venstre tror på samarbeid. Vi ser gode resultater når vi samarbeider om opprettelsen av Kilden kulturhus i Kristiansand eller Arendalsuka. Sammen får vi til gode resultater. Venstre er tydelige på at vi også i fremtiden skal ha tre sykehus på Agder med de viktigste funksjonene. Sørlandet er allerede en landsdel, vi må ikke la oss splitte av en konflikt vi ikke selv kontrollerer.

Det er en demokratisk utfordring at så mye av utviklingen av helsepolitikken ligger utenfor politisk kontroll. Venstre vedtok på sitt landsmøte å se på muligheten for å flytte makten over sykehusene ned til det regionale nivået. For at det skal kunne skje må vi ha sterke regioner som kan ta på seg store oppgaver. Jeg vil ha en region som minst består av de to Agderfylkene som kan løse den vonde striden om sykehusene sammen. Da kan velgerne holde politikerne ansvarlig for de valgene som blir gjort i langt større grad enn de kan i dag.

Jacob Handegard, Ungdomskandidat for Venstre i Aust-Agder

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**