Skal være stolt av å være en Cittaslowby

Kjellrun Støp, Foto: Aina Bye

Venstres Kjellrun Støp vil ha turistsatsing i Levanger

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

-Vi skal være stolte over at Levanger er en Cittaslowby, sier Støp, som krever at Levanger blir løftet fram som turistmål på Innherred. Levanger har mange gode kvaliteter som trehusbyen og Cittaslowbyen, dette blir ikke profilert godt nok, sier Kjellrun Støp. Hun mener at Levanger må tørre å legge til rette for en sterkere Levangerprofilering og en bedre turistsatsning. – Levanger Venstre har programfestet å utvikle Levanger som turistdestinasjon – med økt fokus på markedsføring av disse varemerkene. I tillegg er Levanger den største hyttekommunen ved Trondheimsfjorden med store hytteområder i Åsenfjord, Ytterøy, Skogn- og Frolfjellet.

Hun mener at Levanger har mange kvaliteter som ikke blir profilert godt nok. For to år siden mottok kommunen kvalitetsmerket Olavsrosa, og riksantikvar Jørn Holme har uttalt at Levanger skal skinne som en rubin, sier Støp. -Det er en skam at vi ikke er flinkere til å markedsføre disse kvalitetene, mener Støp.

Som varamedlem til kommunestyret og nestleder i Cittaslowrådet går hun nå i bresjen for en ny offensiv for Cittaslow og trehusbyen. Støp akter å få med seg kommunen om en henvendelse til Statens vegvesen om bedre skilting av Levanger langs veiene. Langs hovedveien fra Trondheim er det flere skilter om Narvik enn Levanger. – Vi bor og lever i en arkitektonisk perle hvor mange stilarter er representert. Den har en vakker og sjelden godt bevart trehusbebyggelse, der det ekte og autentiske forsterkes med at nåtidens moderne mennesker bor og arbeider her. – Forbipasserende turister går dermed glipp av unike severdigheter, og en by full av historie fra før 1897, sier Støp. – Det er faktisk ingen skilt som forteller at Levanger er en unik trehusby eller den nordligste byen i Cittaslow, sier Støp.

– Dette handler om at Levanger skal være stolte av å være en Cittaslowby. Vi skal ha bevissthet rundt kvalitet, og sikring av kvaliteter i byen vår. Alle skal vite at man må oppfylle et femtitalls kriterier for å forsvare plassen i denne bevegelsen, og det stilles blant annet konkrete krav til miljøpolitikk, infrastruktur, stedsplanlegging, lokal produksjon, gjestfrihet og bevisstgjøring, mener Støp. Cittaslow-filosofien er viktig, det dreier seg om et tankesett, en bevisstgjøring, en levemåte og en retning for en byutvikling – der målet er «det gode liv», avslutter Kjellrun Støp i Levanger Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**