Kjenseth på barselsbesøk

Foto: Liv Maren Mæhre Vold

LILLEHAMMER: Stortingsrepresentant Ketil Kjenseth (V) besøkte fredag nyfødtintensiven ved Sykehuset i Lillehammer. Det ga både nyttige erfaringer – og nye opplevelser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Kjenseth ønsket å besøke avdelingen som er blant de aller fremste på nyfødtintensiv, og avdelingen har selv, med små midler, klart å skape et miljø til beste for både de nyfødte og foreldrene. Den gamle barneavdelingen flyttet ned i sjuende etasje, og ledelsen har gjort grep for å bygge om til enkeltrom på den nye nyfødtintensiven. Nå er Lillehammer sammen med Drammen blant de fremste i landet.

– Foreldrene får nå bo i samme etasje som barna. Det er trenden også internasjonalt, og Skandinavia er langt framme på området. Drammen Sykehus har vært flagget som et flaggskip og fått mange midler til å lage en slik avdeling. Det har vi også klart her, ved å benytte den gamle barneavdelingen og nesten uten kostnader, forteller avdelingsoverlege Gro Flagstad og avdelingssykepleier Tom Rune Bratlien. Alle akutte funksjoner ligger i dag i samme etasje, og familiene får et fast tilholdssted til de er klare til å reise hjem.

– Siden dette allerede hadde vært en barneavdeling, lå alle funksjoner vi trengte allerede klare. I dag har vi ti senger, men har hatt opp til 18 barn her. Vi kan kjøre full respirasjonsstøtte fra dag en, med foreldrene til stede, ikke langt unna som det har vært tidligere. Vi er godt utstyrt, og har heldigvis en god sjef som styrer avdelingen godt, sier Flagstad, og mener det viktigste er å tenke på barnet og hva som er sikrest.

– I tillegg er det viktig med gode fagmiljøer som er konsistente over tid, som her, understreker Flagstad.

– Det er nyttig å høre om faglige og administrative utfordringer, sier Kjenseth, som også fikk gleden av å for første gang hilse på nyfødte trillinger fra hans egen hjemkommune Gjøvik. Familien Vandli/Hammer har nylig økt fra to til fem, og har møtt utfordringer blant annet med muligheten til å få avlastning når de kommer hjem fra sykehuset.

– Vi har fått veldig god oppfølging her på sykehuset, og jeg har ikke følt meg som den høyrisikofødende de sier jeg er. Men spørsmålet er om mor med to hender klarer å få tre barn til å vokse. I praksis er de ekstra ukene man får med flerbarnsfødsler en vits, for hjelpen trenger man etter det også, sier mor Line Iren Vandli, som har opplevd det som en utfordring å få avlastning fra hjemkommunen. Pappa Martin Hammer jobber som lærer i Gjøvik, og har av arbeidsgiver fått muligheten til å stille opp ekstra for mor og de tre små. Men familien opplever store forskjeller i tilbudet om hjelp og avlastning etter hjemkomst, og i Gjøvik har det ikke vært noe å hente.

– Det arbeidet som foregår her, er viktig å ta med seg inn i planene vi jobber med i Stortinget, med framtidig sykehusstruktur. I tillegg gjør det inntrykk å få møte trillinger, og ikke minst høre om at de også må kjempe mot vindmøller i egen kommune for å få avlastning og bistand etterpå. Særlig når det i tillegg er i min egen kommune, sier Kjenseth. Han vil nå ta opp problemstillingen med sine lokalpolitikere i Gjøvik for å finne en løsning for flerlingforeldre som familien Vandli/Hammer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**