Venstre ønsker at Stavanger skal bli en ledende miljøby. Blant de viktigste tiltakene for å oppnå dette er en forsterket innsats på kollektiv transport og sykkelbruk. Bussveiene er under utbygging, men Venstre ønsker å gå videre og gjøre skinnebasert transport til ryggraden i det fremtidige kollektivsystemet i Stavanger, Sandnes og regionen rundt. Venstre er også villig til å ta i bruk rushtidavgift og parkeringsrestriksjoner.
Videre vil vi tilrettelegge for miljøvennlig bolig‐ og næringsutbygging og støtte forsøk med miljøvennlige bygg‐ og boformer. Det skal være enkelt å foreta miljøvennlige valg og vi vil sikre at den kommunale saksbehandling ikke er til hinder. Venstre vil anvende prinsipper fra Urban Gardening i videreutviklingen av Stavanger.
Venstre vil:
- Sikre og arbeide for at Stavanger kommune bidrar til å nå målet
- om redusere klimautslippene med minst 40% innen 2030.
- At bystyret skal ha en årlig miljødebatt basert på en klimamelding som inneholder status, tiltak og miljøregnskap, med mer.
- At det lages en konseptvalgutredning for skinnegående kollektivtransport på strekningen sentrum, Ullandhaug, Jåttå, Forus, Sola/flyplassen, Sandnes (herunder metro, tog, bybane, monorail med mer).
- Arbeide for at Stavangeregionen får økte statlige tilskudd til investeringer i kollektivtransport/ veiutbygging slik at bompengeavgift kan reduseres.
- Konsentrere utbygging og fortetting til områder med godt kollektivtilbud og ha en restriktiv politikk til utbygging utenfor de viktigste kollektivaksene.
- Videreføre sykkelsatsingen, blant annet. ved å øke investeringer, gode sykkelparkeringsordninger ved aktuelle knutepunkter, med mer.
- At sykkelfelt som brått avsluttes kartlegges og rettes opp i tilknytning til sykkelplanen.
- At det skal føres en restriktiv parkeringspolitikk i tilknytning til arbeidsplasser,spesielt i Forusområdet.
- Arbeide for å videreføre flaskehalsprosjektet slik at det gir bedre fremkommelighet både for buss og bil.
- At Revheim‐utbyggingen skal være basert på det fremste av miljø teknologi og bærekraft og framstå som en signalbydel.
- Følge opp den regionale energi‐ og varmeplanen slik at miljøvennlige energibærere utnyttes riktig og i tråd med målene i Stavangers klima‐ og miljøplan.
- At byen tar i bruk mer fornybar energi. Vi vil opprette ny støtteordning til installasjon av solcellepanel for hus med to eller flere boenheter og opprette et klima‐ enøk‐ og solenergifond (NOK 1 million) etter modell fra Oslo, som stimulerer tiltak som gir redusert eller mer effektiv energibruk.
- Fremme bruk av vannbåren varme i alle nybygg. Energikilden skal i hovedsak være bærekraftig/fornybar.
- Avvikle bruk av all olje/fossil gass til oppvarming innen 2020, også i private hus
- Sørge for at alle kommunale bygg som ikke kan bygges om til energieffektive hus, varmes opp ved hjelp av energieffektive metoder, slik som fjernvarme,biobrensel, sjø‐ eller jordvarme.
- Innføre sentral energistyring for alle større kommunale bygg og
- øke bruken av fremtidsrettet miljøteknologiske løsninger.
- Bidra til at både kommunale og private hus bygges med grønne tak.
- Sørge for at alle kommunens virkeområder blir miljøsertifisert.
- Legge til rette for at Stavanger skal være foregangsby for bygging av energieffektive hus.
- Ved nyinnkjøp til kommunenes bilpark, gå til innkjøp av biler som kan bruke lav‐/nullutslippsteknologi, slik som sertifisert biodrivstoff, elektrisitet, hydrogen og plug‐in hybrid.
- Ha et pilotprosjekt for bruk av el‐sykler som valgt tjenestetransport på lik linje med tjenestebiler
- Arbeide for at overskuddsenergi fra nye utbyggingsprosjekter og næringsvirksomhet kan brukes effektivt, eventuelt kobles inn på infrastruktur som fjernvarmenettet.
- Redusere klimagassutslippene i forbindelse med kommunens egen reisevirksomhet i regionen ved at alle kommunens ansatte skal benytte seg av det mest miljøvennlige reisealternativ som praktisk er mulig.
- At Stavanger kommune skal bruke sin markedsmakt til å utøve en bærekraftig anskaffelsespolitikk.
- Føre videre kravet om fornybar oppvarming i lokaler kommunen leier.
- Fortsette arbeidet for bruk av landstrøm for supply‐båter og utrede mulighet for landstrøm til cruiseskip.
- Sikre bedre luftkvalitet i sentrum, blant annet ved å vurdere piggdekkavgift.
- Fortsatt legge til rette for fordeler for elbil jamfør nye statlige retningslinjer.
- Arbeide for å etablere flere ladestasjoner utenfor parkeringshus.