Asker har en god sykkelstrategi og mange prosjekter som trenger finansiering, Derfor er det svært gledelig at Asker har fått tildelt 1,3 mill i den nasjonale belønningsordningen for sykkel i 2015. Med Venstre som sterk pådriver på Stortinget, har regjeringen etablert denne ordningen.
Samtidig ser vi at Skedsmo og Lillestrøm får 8,4 mill i den samme ordningen i år. Skedsmo virker å være mye mer offensive enn Asker i satsning på sykkel. De skal lage “sykkelhigway” fra sentrum til Åråsen.
Når skal vi få realisert egne sykkelveier på viktige veier i Asker? Venstre vil presse på for at vi får til sykkelveier på viktige innfartsveier i Asker. Det må til for at folk skal føle seg trygge på sykkelen og kan komme seg raskt fram. En smart prioritering for å gjøre noe med Askers trafikk-kaos i rushtiden..
Asker kan glede seg over flere gode sykkelprosjekter den siste tiden. I vinter fikk vi bedre brøyting for vintersykling og i Heggedal kommer et eget sykkelanlegg for barn. Venstre er stolt over å ha bidratt til at det ble skaffet penger fra fylket i år til et nytt sykkelhotell på Asker stasjon.
Samtidig er det langt igjen til Asker virkelig kan kalle seg en sykkelby – et sted hvor sykkel er et reellt alternativ for flertallet av kommunens innbyggere på kortere turer. Vi i Venstre har derfor nylig utfordret ordføreren til å vise hvor mye Asker faktisk har gjennomført av sykkelstrategien fra 2009.
Asker Venstre v/ 1. kandidat kommunevalget 2015, Jostein F. Tellnes
Innlegget sto på trykk i Budstikka 18. mai 2015.