Noen å lære av!

Foto: Fretex Harstad

Harstad Venstre forsøker å besøke ulike bedrifter og institusjoner for å se, lære og deretter kunne omsette til enda bedre politikk. I dag var turen kommet til Fretex, hvor førstekandidat Maria Serafia Fjellstad og fjerdekandidat Lena Bratsberg deltok. Etter endt omvisning forlot de begeistret og imponert, og med stor respekt for jobben som gjøres på Fretex. Begrepet meningsfyllt arbeid fikk en ny dimensjon hos bedriften som både er bra for mennesket, miljøet og samfunnsøkonomien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Fretex framstår som den reneste kinderegg. Gjennom salg av brukte klær, krims og bøker bidrar Fretex til et mer bærekraftig forbruk, med mindre avfall. Gjennom tiltaksplasser i dialog med NAV bidrar Fretex til å åpne arbeidsmarkedet for de som står utenfor; og gir positiv arbeidserfaring og mestringsfølelse til den enkelte – og med det på lengre sikt positive ringvirkninger for samfunnsøkonomien. Gjennom 10% bidrag til Frelsesarmeens sosiale arbeid får man enda mer igjen for pengene, med hjelp til samfunnets svakeste. En entusiastisk og positiv leder Anita Johnsen viste Venstrepolitikerne rundt, som til tross for kjennskap til bedriften fra tidligere på langt nær var klar over omfanget av virksomheten.

Miljø: Gjenbruk er trendy som aldri før, og at klær som ikke lenger får plass i ditt klesskap kan komme andre til nytte er den opplagte gevinsten av bruktsalget. De klærne som samles inn i Harstad selges også i Harstad, og fordyrende og forurensende transport til større sentrallager slipper man dermed unna. Mens mange av oss til nå har latt klær med lette flekker og mindre skader gå i det brennbare avfallet, var det lærdom å hente på Fretex: Gjenbruk av alle tekstiler er aktuelt. Det som ikke er salgbart i butikken i Harstad sorteres ut til eksport til Øst-Europa hvor bruktmarkedene står klare for å ta imot, eller også til annet gjenbruk enn som de samme klærne. Fretex Harstad har nylig også kommet igang med egen Redesign, hvor bl.a. gamle bøker blir til nye notisbøker med permen spart. Harstad Venstre savnet imidlertid et større samarbeid mellom HRS og Fretex; hvor vi fra vår side så for oss en rekke koblinger som kunne bidra til å forløse mer av det store gjenbrukspotensialet vi har i samfunnet vårt.

Arbeidsplassene: I tillegg til sine fem faste ansatte, skaper Fretex 15 tiltaksplasser som i samarbeid med NAV gir en verdifull start eller retur til arbeidslivet for dem som har stått utenfor av en eller annen grunn. Det gir mulighet for avklaring av uføresaker, men ikke minst muligheten til et springbrett til det ordinære arbeidslivet. Arbeidet som tilbys på tiltaksplassene er mangfoldig og lærerikt. Når organisasjonen så tydelig er i kontinuerlig LEAN-prosess hvor de oppnår fortløpende forbedringer i sin logistikk og virksomhet, gir dette også verdifull organisasjonserfaring til de ansatte. For den enkelte framstår Fretex som et trygt sted å møte opp og bli møtt; med respekt, omsorg og omtanke. Fretex er den største attføringsbedriften i Norge, og den eneste som er landsdekkende. Visjonen “Vi gir folk grunn til å tro på framtiden” ligger i bunnen.

Samarbeid mot andre: Der Fretex ikke selv klarer hente inn gavene i utplasserte kasser, er det samarbeid med idrettslag som gir en vinn-vinn-situasjon. Mens SOIF og Harstad Håndballklubb sørger for innlevering fra kassene, gir dette gode dugnadspenger til idrettslagene.

Fretex imponerte og skapte begeistring, og visjonene om mer gjenbruk og tiltaksplasser for arbeid til flere deles av Harstad Venstre. Her har det noen å lære mye av!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**