Venstre tar grep mot marin forsøpling

Foto: Sola Venstre

Norske strender og havbunnen vår er full av plastflasker, fiskeutstyr, engangsgriller, poser, tauverk, gamle dekk, flasker, bokser og glasskår. Vi er en nasjon av mennesker som elsker å være ute, og vi er heldige som bor i et land med mye spektakulær natur. Naturen skal vi derfor behandle med respekt!

Dette var bakgrunnen for strandryddekampanjen som Venstre gjennomførte på Solastranden søndag. Vi handlet lokalt, men det trengs også større og mer omfattende grep for å forhindre de problemer den stadig økende forsøplingen av sjøområdene, innebærer.

I følge UNEP – FNs miljøprogram forventer man at den totale mengden søppel i havet i 2020 vil være på 230 millioner tonn. 70 prosent av dette synker til bunn, 15 prosent flyter rundt på havet og resten skylles i land på strendene.

Denne mengden søppel ødelegger ikke bare strendene og kystområdene våre, men det har også svært alvorlige konsekvenser for hele det marine økosystemet på verdensbasis. Livet i havet blir påvirket negativt, dyre- og plantearter får vanskeligere vekstvilkår og fisken vi spiser kan være full av usynlige plastpartikler. Venstre godtar ikke at spiskammerset vårt er fullt av søppel.

Så hva kan vi gjøre foruten å ta grep lokalt?

Venstre ønsker en ordning der fiskebåter som fanger opp kassert fiskeutstyr og tauverk tar dette til land og får betalt for dette (”Fishing for litter”)

Det trengs opprydding, forebygging, bevisstgjøring og strengere straffer mot forsøpling.

Venstre ønsker en årlig bevilgning som settes av til opprydning av strendene i hele landet.

Vi ønsker en panteordning for fiskeredskaper og utstyr, slik at når fiskebåtene ikke lenger kan bruke utstyret de har om bord, får de betalt pant når de leverer det som retur på land.

Det må også innføres en panteordning på småbåter.

Dessuten har vi alle et selvstendig ansvar for å gjøre våre egne små bidrag. Vi slipper ikke avfall ut i havet, vi tar med oss søppelet vårt fra strendene og ved slike grep gjør vi alle noe for å bedre forholdene både på havbunnen, i vannstrømmene og på strendene.

– artikkelen har stått på trykk som leserbrev i Solabladet, signert Stian Lie Hagen og Anja Berggård Endresenstrand

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**