Miljøfelt må til for å få samkjøring

E18 Asker. Foto: Ivar Knai, Ivar Knai

Det er kø i kollektivfeltet på E18 og ordførerne i Asker og Bærum har plutselig blitt positive til samkjøring for å beholde elbilfordelene. Det er positivt. Men hva er planen for å få dette til? Asker og Bærum Venstre foreslår at vi innfører miljøfelt på E18.

Venstre mener elbilfordelene må opprettholdes, men vi er samtidig nødt til å sikre bussens fremkommelighet i kollektivfeltet. En god løsning er å tilrettelegge for økt samkjøring. For å få til dette bør det innføres miljøfelt eller sambruksfelt som omtalt i Budstikka 18.3. i år.

Økt samkjøring kan redusere køene på E18 og bedre bussens fremkommelighet. 9 av 10 bilister kjører alene i rushen. Hvis bare 15% av bilistene deler seter i bilen så kan mye av køene forsvinne ifølge Statens Vegvesen.

Våre kommuner har tidligere vært med på finansiering av samkjøringprosjekter (Sharepool og Haikeappen). Men erfaringene er at det må sterkere virkemidler til enn smarte mobilapper for at folk skal begynne å samkjøre.

Oslopakke3-sekretariatet arbeider nå med en utredning om miljøfelt bestilt av Oslo. Den skal være klar før sommeren. Basert på anbefalinger her mener vi kommunestyrene i Asker og Bærum snarest må tar stilling til hvordan dette skal gjennomføres på E18 og andre lokalveier med mulighet for miljøfelt.

Miljøfelt bør omfatte elbilister med minst to i bilen slik elbilforeningen selv har foreslått, og kanskje også andre bilister med tre i bilen. Da gis elbilistene en ekstra fordel og samtidig får man testet ut samkjøring for alle bilister.

Tiltaket bør så evalueres med effektmåling etter f.eks 3 måneder, 6 måneder og ett år. Dersom tiltaket fungerer er det bare å fortsette, eller gjøre justeringer. Beslutningen er lokal og bør opp i kommunestyrene snarest.
Jens Måge, 5. kandidat for Asker Venstre

Øystein Goksøyr, 5. kandidat for Bærum Venstre

Innlegget sto på trykk i Budstikka 7. mai 2015

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**