– Mer framtid vil bli skapt i Grimstad

Venstres ordførerkandiat i Grimstad, Arnt Gunnar Tønnessen, på pressekonferansen i Oslo sammen med klima- og miljøminister Tine Sundtoft, næringsminister Monica Mæland og stortingsrepresentantene Svein Harberg og Kjell Ingolf Ropstad., Foto: Grimstad Venstre

Regjeringen bevilger 20 millioner til en testlab for industri og innovasjon ved Campus Grimstad fordi samarbeidet mellom næringsliv og akademia er på sitt beste her. Dette inspirerer oss til å satse enda mer på universitetsbyen Grimstad, sier Venstres ordførerkandidat Arnt Gunnar Tønnessen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Bevilgningen foreslås i revidert nasjonalbudsjett, som presenteres tirsdag 12. mai. Det er i første rekke olje- og gassklyngen NODE, teknologimiljøet på Universitetet i Agder og Ugland-selskapet JBU som har konkretisert planene om et testlaboratorium for mekatronikk. Ideen kommer fra Sørlandsutvalget i 2011, som hadde tiltaket øverst på lista. Teknologiutvikling i spennet mellom mekanikk, elektronikk og IT er blitt et kjennetegn for samspillet mellom universitetet og verdensledende bedrifter innen bore og lasteteknologi.

Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft kobler testlaben til omstilling og det grønne skiftet:

– Det er fantastisk at vi nå får enda et verktøy til arbeidet med det grønne skiftet. En gledens dag for meg som klima- og miljøminister – og en fantastisk dag som sørlending, men i den rekkefølgen, for dette er viktig for Norge, sier Tine Sundtoft til Agderposten.

– Det er første gang vi blir med på et slikt samarbeid for å skaffe infrastruktur til et prosjekt mellom næringsliv og universitet. At staten går inn som en tredjepart for å være med i kombinasjonen offentlig-privat samarbeid er veldig spennende, sier næringsminister Monica Mæland til avisen.

Arnt Gunnar Tønnessen deltok på pressekonferansen i Oslo i dag.

– Dette viser en stor satsing på campus Grimstad. Teknologimiljøene på Sørlandet er verdensledende på sine områder innen både offshore og prosessindustri. Testlaben er et verktøy for å beholde den posisjon i en tid som vil kreve grønn omstilling, sier Tønnessen.

– Vi håper at denne satsingen også vil bidra til fagkunnskap på områder som er viktig for prosessindustribedrifter i Agder, sier leder Helene Fladmark i Eydenettverket til Agderposten.

Venstre i Grimstad har hatt tett kontakt med partiets stortingsgruppe om satsingen i Grimstad. Tønnessen vil nå engasjere seg for at kommunen skal behandle reguleringsplanen for utbyggingen så snart som mulig.

– Alt som er bra for UIA er jo bra for kommunen også.

NODE-sjef Anne Grete Ellingsen har stått i spissen for arbeidet med å overbevise regjeringen og Stortinget.

– Dette har vært et utrolig godt samarbeid mellom universitet, NODE og Ugland. Vi har fått god drahjelp fra sørlandsbenken, regjeringspartiene og støttepartiene, sier Ellingsen til Grimstad Adressetidende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**