Ta imot Syria-flyktninger

Dag Vige
Foto: Jone Nyborg

Interpellasjon fra Venstre til bystyremøtet 20. mai 2015:

10 000 flyktninger fra Syria til Norge – Kristiansand må ta ansvar!

Krigen i Syria har utviklet seg til en katastrofe. Det er snakk om en av de verste humanitære krisene i Europa etter den andre verdenskrig, om ikke den verste! Vi er som verdenssamfunn, som nasjon, som lokalsamfunn forpliktet i henhold til Flyktningkonvensjonen og Verdenserklæringen om menneskerettigheter til å ta vår del av ansvaret når en konflikt fører til masseflukt som blir en byrde for enkeltland. Ansvaret omfatter dels å ta i mot flyktninger i egne land og å yte finansiell støtte til flyktningarbeidet i de hardest belastede landene.

Amnesty, CARE, Flyktninghjelpen, Kirkens Nødhjelp, NOAS, Norges Røde Kors, Norsk Folkehjelp og Redd Barna inviterer norske politikere, kommuner, organisasjoner og ildsjeler til nasjonal dugnad for å ta i mot syriske flyktninger. Kristiansand må ta denne oppfordringen på ramme alvor.

Statsråd Solveig Horne har sendt brev til landets ordførere hvor hun ber om tilbakemelding på hvor mange ekstra flyktninger hver kommune kan bosette i 2015 og 2016. KS anbefaler kommunene om å svare så konkret som mulig på hvor mange ekstra flyktninger kommunen kan si ja til i 2015 og 2016 ut over allerede fattet vedtak. KS etterspør også rammebetingelser fra statens side som er forutsetninger for dette.

Det lille antallet flyktninger verden så langt har tilbudt seg å ta i mot står i sterk kontrast til de 380 000 personene som FNs høykommissær for flyktninger har identifisert som personer med spesielt behov for beskyttelse. De mest sårbare flyktningene er barn og kvinner med barn alene på flukt, syke og skadde, torturoverlevende og folk som også i nabolandene blir utsatt for forfølgelse av politiske grunner eller som følge av sin seksuelle legning.

Totalt er 11 millioner på flukt. Libanon er et land på størrelse med Aust-Agder, har tatt imot 1,2 millioner flyktninger. Hver fjerde libanesiske innbygger er nå en flyktning fra Syria, hvorav brorparten oppholder seg i provisoriske flyktningeleirer under uverdige forhold. Syrias naboland og FNs høykommissær for flyktninger opplever hittil svært liten vilje fra Norge og Europa til å leve opp til det ansvaret de har påtatt seg gjennom internasjonale trakter til å ta i mot flere flyktninger. Kun 2 % av flyktningene utenfor Syria er blitt tatt imot andre steder enn i nabolandene. De fleste skal hjelpes lokalt – noen få med beskyttelsesbehov skal hjelpes i Europa. Noen av de skal hjelpes i Norge. Vi må ta imot flere! Kristiansand må være med i et krafttak for flyktninger fra Syria.

Norge og Kristiansand har tidligere bidratt med ekstraordinært flyktningmottak! Under balkankrigen på nittitallet ga Norge, på kollektivt grunnlag, 13.000 bosniere midlertidig beskyttelse, senere fikk også 8000 Kosovo-flyktninger det samme. Nå tar vi et nytt ekstraordinært krafttak!

Kristiansand kommune må følge opp henstillingen fra de humanitære organisasjonene og FN til å øke mottak av flyktninger fra Syria.

Det er ikke til å underslå at det står mange utfordringer i kø ved et ekstraordinært mottak. Det gjelder i forhold til helsevesenet, mange vil være skadet, og i forhold til boligmarkedet. Det flyter ikke over av billige leiligheter i øyeblikket, men jeg er sikker på et dette er en oppgave vi skal klare.

Forslag til vedtak

1. Kristiansand kommune oppfordrer på det sterkeste Regjeringen til å beslutte å ta imot 10 000 flyktninger fra Syria over en toårsperiode! (ekstraordinært mottak).
  2. Kristiansand kommune vil bidra i en slik felles dugnad med å ta imot minst 150 personer. Kristiansand kommune forutsetter statlig finansiering for å kunne gi flyktningene den hjelpen og oppfølgningen de trenger og forutsetter at kostnadene dekkes fullt ut.

Dag Vige
Gruppeleder