Jan Fjellstad åpnet Røde Kors-jubileumsarrangement

Jan Fjellstad
Jan Fjellstad , (Foto: SIlje E. Garshol)

Røde Kors feiret 150 år i regnfylte Harstad sentrum i dag. Varaordfører Jan Fjellstad hadde den glede å åpne arrangementet, og beskrev seg som stum av beundring, imponert og full av ny lærdom etter å ha lest Årsmeldingen til Harstad Røde Kors. Venstre mener frivillighet er bærende i norsk kulturliv, og oppfatter det frivillige foreningslivet som både kunnskapsformidler og kulturbærer, samfunnsbygger og en skole i demokrati. Vi vet at ingen får så mye aktivitet ut av hver krone som det frivillige Norge. Her er Jan Fjellstads åpningshilsen til Røde Kors idag:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

“Kjære Røde Kors venner. God dag alle sammen. Takk for invitasjonen til å foreta denne åpning av dagens arrangement. 2015 er jubileums år for Norges Røde Kors – 150 år- grunnlagt i september 1865. Oppdraget var :” Oppdage, hindre og lindre menneskelig nød og lidelse “. I forbindelse med jubileet sender Norges Røde Kors ut en rullerende møteplass med masse informasjon om denne verdens omspennende organisasjon. I dag er det Harstad som får besøk. Velkommen skal dere være. Harstad Røde Kors fyller 99 år, så årets 150 års markering blir nok å regne som ett forspill til neste års fest. Etter å ha lest årsmeldingen til Harstad Røde Kors, ble jeg stum av beundring, imponert og ny lærdom. Ca 550 medlemmer Hjelpekorps – ikke bare i påsken, men kontinuerlig beredskaps vakt. Ungdomsarbeid, frivillighets sentralen. Flerkulturelt arbeid. Leksehjelp fra 5.kl via vg.skole til voksenopplæring Gatemegling- skape trygge oppvekstvilkår. Besøkstjeneste til eldre og funksjonshemmede. I sin tid bygget Harstad Røde Kors sykehjemmet på Sama. Det ble senere solgt til Harstad kommune for 1 krone. Gjennom sitt frivillighets arbeid på de mange felter her i kommunen gjør Røde Kors en stor og viktig jobb for alle de mennesker de møter. Gratulerer med årets jubileum.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**